Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Wednesday, January 17, 2007

PAS Perlis tubuh PASTI Bestari

Oleh Wartawan SEDAR
KANGAR - Bagi membentuk generasi pra sekolah yang terdidik dengan asas-asas Islam yang sempurna, maka banyak Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti) telah ditubuhkan di seluruh negara.

Namun bagi memnuhi tuntutan semasa, PAS Perlis telah menubuhkan sebuah Pasti yang berkonsepkan Bestari yang menawarkan kepelbagaian pengisian yang bermanfaat serta kemudahan pendidikan dan servis yang lebih sempurna kepada masyarakat.

Idea Pasti Bestari ini telah dicetuskan sendiri oleh Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin agar ada sebuah Pasti yang mempunyai pelbagai servis yang boleh menjadi alternatif kepada Tadika-tadika persendirian yang ada di negeri ini.

Katanya, selain pendidikan pra sekolah, Pasti Bestari ini juga menyediakan khidmat penjagaan (nursery) kanak-kanak bagi kakitangan kerajaan dan swasta yang bekerja sehingga ke petang.

Selain itu, Pasti yang dibuka untuk kanak-kanak berusia tiga hingga enam tahun imi turut menyediakan kelas bacaan Al-Quran pada waktu petang.

Orang ramai boleh memilih tiga sesi untuk menghantar anak mereka iaitu dai jamn 7.30 pagi hingga 1.00 tengahari atau 3.00 petang atau 5.00 petang dengan bayaran yuran bulanan yang berbeza.

Pasti Bestari ini terletak di sebuah banglo 5 bilik yang lengkap berhawa dingin di Taman Utama di pinggir bandar Kangar.

Pasti ini memunyai tiga orang guru dan dua orang pembantu yang bertugas sepenuh masa.

Sehingga hari ini, seramai 41 pelajar telah mendaftar ke Pasti ini, manakala seramai 18 orang pula mendaftar ke kelas Al-Quran

Menurut pengurus Pasti Fakhrul Anwar Ismail, sambutan yang diberikan pada hari pertama persekolahan adalah sangat memberangsangkan dan melebihi jangkaan awal.

"Kita berbangga dengan sambutan yang diberi. Ini memandangkan Pasti ini masih baru ditubuhkan. Ini menunjukkan masyarakat menerima konsep yang kita bawa," katanya.

No comments: