Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, December 04, 2006

Meremehkan perkara utama timbulkan masalah kepada umat
Oleh : Nikon
Kategori : Berita

Kangar 3hb Dis : Kecenderungan pihak berwajib yang dilihat suka meremehkan-remehkan dalam perkara hukum yang melibatkan keseluruhan umat Islam seperti perkara aqidah adalah suatu perkara yang tidak wajar dan tidak boleh diterima.

Ketua Dewan Pemuda PAS Perlis,Ustaz Adnan yang dihubungi semalam menganggap kenyataan mufti Perlis Dr.Asri Zainal Abidin dalam temubual beliau dengan Malaysiakini baru-baru ini sebagai main-main kerana mufti itu menganggap kongsi raya sebagai isu kecil.

Dalam temubual Malaysiakini dengan mufti Perlis itu,beliau berharap tiada pihak menggunakan perbezaan pendapat tentang isu “kongsi-raya” sebagai alasan untuk menjejaskan keamanan dan keharmornian pelbagai kaum dalam negara ini.

Beliau yang baru dilantik sebagai Mufti negeri itu awal bulan ini juga berkata, tumpuan masyarakat sekarang sepatutnya pada perkara-perkara asas yang lebih penting seperti keadilan dan kebebasan.

“Kongsi raya bukan isu kecil.Ia melibatkan aqidah.Perkara ini mesti dibincang dengan betul-betul,”kata Ustaz Adnan.

“Sebagai mufti, beliau tidak boleh membuat kenyataan yang remeh.Kalau boleh kata boleh,pasal dia mufti,”tambah beliau lagi.

Perkara ini menurut Ustaz Adnan membelakangkan kenyataan Dr.Asri yang asal iaitu supaya umat Islam mengenepikan perkara remeh dari diperdebatkan.

Menurutnya lagi Dr Asri telah salah meletakkan keutamaan apabila isu besar itu diturunkan menjadi kecil dan isu Salafi menjadi isu besar di Perlis.

Ustaz Adnan juga meluahkan rasa kesalnya kerana Mufti Perlis itu pada anggapannya terlalu memikirkan perasaan orang bukan Islam dalam soal kongsi raya itu.

Dan apabila dia menyebut tentang perkara keadilan dan kebebasan,Ustaz Adnan mencabar beliau untuk mengeluarkan fatwa tentang ISA.

“Saya cabar dia agar mengeluarkan fatwa yang khusus tentang ISA yang mana akta itu jelas telah meragut kebebasan dan keadilan terhadap individu dan keluarga mereka.,”tegasnya.

“Adakah ISA ada dizaman rasulullah iaitu hukuman tanpa pendakwaan? Jelaskan hadis yang mana jika ianya sunnah,”cabar beliau.

Beliau turut menyentuh bahawa PAS juga merujuk kepada salaf (golongan sahabat dan golongan tabiin kira-kira 200 tahun selepas rasulullah) dalam berhukum perkara asas.

Tetapi apabila timbul perkara qias, ulama’ PAS tidak menolak pandangan dari imam-imam mazhab iaitu penafsiran mereka kepada hadis-hadis rasulullah.

“Golongan imam-imam mazhab ini berpandukan al-Quran dan sunnah bila berhukum,”jelasnya.


“Kecenderungan untuk tafsirkan kebenaran hanya dalam salafiah dan golongan imam mazhab itu tidak betul adalah salah,”ujarnya lagi.

No comments: