Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Wednesday, December 21, 2011

Sidang DUN Perlis: Bajet tandus rohani

KANGAR - PAS Perlis melahirkan rasa dukacita dengan bajet Perlis 2012 yang dibentangkan hari ini oleh Menteri Besar, Dato' Seri Md Isa Sabu kerana langsung tidak memberikan tumpuan kepada aspek kerohanian.

Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin (PAS-Sanglang) menyatakan rasa kecewa apabila bajet tersebut hanya menyentuh aspek "madiyyah" atau kebendaan dengan mengenepikan aspek pembangunan insan.

"Keseluruhan bajet yang dibentangkan adalah baik kerana ada menyentuh bidang pembangunan dan kebajikan rakya, tapi sayangnya aspek kerohanian atau pembangunan insan tidak disentuh secara mendalam," katanya.

Keseluruhan bajet yang dicadangkan untuk tahun 2012 adalah sebanyak RM236 juta yang merangkumi RM181 juta perbelanjaan mengurus dan RM55 juta bagi perbelanjaan pembangunan. Perbelanjaan mengurus pada kali ini meningkat berbanding RM174 juta pada tahun lalu dan perbelanjaan pembangunan pula menurun dari RM88 juta pada tahun lalu.

Hasil yang dianggarkan bagi negeri Perlis pada tahun 2012 ialah sebanyak RM74 juta , menurun berbanding RM89 juta pada 2011.

Bagaimanapun, defisit kerajaan negeri akan terus meningkat kepada RM107 juta berbanding RM85 juta bagi tahun 2011.

Menyentuh tentang bajet ini, Timbalan Pesuruhjaya PAS Perlis, Rus'sele Eizan (PAS-Simpang Empat ) berkata tiada perkara baru yang cuba dibawa oleh kerajaan negeri.

"Apa yang dibentangkan lebih banyak menyebut tentang bajet pusat yang diluluskan untuk Perlis serta perancangan yang membabitkan peruntukan dari pusat. Tak ada yang baru atau mengejutkan dari MB hari ini. Nak kata bajet pilihanraya pun bukan juga, cuma sebahgian besarnya adalah perkara lama yang diulang-ulang,"ujarnya.

No comments: