Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Wednesday, December 21, 2011

RINGKAS Dari Sidang DUN Perlis

Perlis tiada Menteri kabinet

Dato' Seri Shahidan Kassim (BN-Tambun Tulang) mempersoalkan mengapa negeri Kedah dan Kelantan yang dikuasai oleh PAS mempunyai Mneteri kabinet yang dilantik sedangkan negeri Perlis yang dikuasai BN tidak mempunyai Menteri Kabinet.

"Mungkin sebab dulu dah ada sampai dua orang Menteri kabinet. Tak apalah kita tunggu kalah baru ada Menteri kot," katanya.


Minta elaun dinaikkan

Rus'sele Eizan (PAS-Simpang Empat) dalam ucapannya membahaskan bajet 2012 meminta pihak kerajaan khsusunya Menteri Besar, Dato' Seri Md Isa Sabu mempertimbangkan untuk menaikkan elaun wakil rakyat di Perlis.

Katanya, wakil rakyat di negeri Perlis menerima elaun yang paling rendah berbanding dengan wakil rakyat di negeri-negeri lain.

Winnable Candidate?

Dato' Seri Shahidan Kassim (BN-Tambun Tulang) ketika berucap membahaskan bajet turut membangkitkan isu "winnable candidate" bagi pilihanraya umum kan datang.

Melalui gelagatnya yang sentiasa mendapat perhatian ramai, beliau menyebut nama Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kangar, Rosley Mat dan Nib Canselor Universiti Malaysia Perlis, Datuk Dr Kamarudin Hussin sebagai "winnable candidate" dan bakal Menteri Besar Perlis.

Manakala Ustaz Hashim Jasin (PAS-Sanglang) ketika mencelah ucapan Shahidan berkata jangan dilantik atau dipilih calon-calon yang telah rosak yang bertanding di atas tiket parti yang membawa kerosakan.

Amanah Saham Wanita (ASNITA)

Rus'sele Eizan (PAS-Simpang Empat) membuat kejutan di dalam ucapannya bila meminta pihak kerajaan menjelaskan tentang kedudukan Amanah Saham Wanita (ASNITA) yang dilancarkan oleh Pergerakan Wanita Umno.

"Saya tanya soalan ini sebab ada ahli Wanita Umno yang minta saya sebut perkara ini di dalam sidang kali ini. Kita kena tahu juga status Asnita ini sebab ramai yang masuk melabur. Saya tak ingat dulu Ketua Wanita Umno yang mana, Datuk Rafidah ke siapa yang lancar," katanya.

Kedengaran tempikan dari galeri awam dari seorang bekas Adun dan juga pemimpin Wanita Umno menyebut " Siti Zaharah Sulaiman".

MB punyai 114 pegawai UPI

Menteri Besar Perlis mempunyai seramai 114 orang pegawai khas yang bertugas di bawah suatu badan yang dinamakan Unit Pembangunan Insan (UPI) yang terdiri dari penduduk negeri ini dengan pelbagai latarbelakang termasuk bekas wakil rakyat.

Menteri Besar, Dato' Seri Md Isa Sabu berkata demikian ketika menjawab soalan lisan Rus'sele Eizan (PAS-Simpang Empat) pada sidang DUn Perlis baru-baru ini.

Kakitangan UPI menerima imbuhan bulanan antara RM500 hingga RM2000

No comments: