Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, August 27, 2009

Hantar memo bantah 'ceramah' ustaz - Sinar Harian

Kangar - Dewan Pemuda PAS Negeri Perlis (DPPNPs) secara rasmi membantah dan mengecam tindakan seorang ustaz yang di dakwa mengeluarkan kenyataan yang dianggap mengelirukan dan bernaur hasutan ketika menyampaikan kuliah Maghrib di Masjid Alwi Kangar pada 17 Ogos lalu.


Sehubungan itu, Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Perlis, Ya'akub Abu Seman menghantar memorandum bantahan melibatkan isu berkenaan.


Menurutnya, tindakan bantahan itu dilakukan kerana ia melanggar etika kesucian agama Islam sehingga sanggup menghukum amalan bertahlil dan solat hajat perdana adalah bida'ah dan maksiat.


"Kenyataan yang dikeluarkan oleh ustaz tersebut adalah satu perbuatan yang salah di sisi agama Islam di Malaysia khususnya di Perlis".


"Bagi mengutarakan masalah ini dengan lebih lanjut agar ia tidak lagi berulang, kami mengambil langkah menghantar memorandum bantahan ini," katanya ketika dihubungi Sinar Harian.


Memorantum tersebut dihantar oleh Ya'akub sendiri kepada Jabatan Mufti Negeri Perlis dan juga Exco Agama Islam dan Pembangunan Hadhari Kerajaan Negeri Perlis, Jafperi Othman.


Memorandum yang dihantar ke Jabatan Mufti diterima oleh Timbalan Mufti, Mohd Yazid Saad manakala memorandum kepada Jafperi di terima oleh pembantunya kerana beliau tiada di pejabat.


Dalam ceramah yang disampaikan oleh ustaz terbabit, beliau dikatakan mengeluarkan kenyataan bahawa solat hajat perdana yang di anjurkan tidak disuruh dan di anjurkan oleh Rasulullah SAW, maka perbuatan tersebut sama seperti orang yang berpesta dangdut di kelab malam.


Pendedahan dibuat hasil daripada ketidakpuasan hati ahli kariah Masjid Alwi yang hadir pada malam tersebut.


Hasil daripada tinjauan wakil DPPNPs yang pergi ke Masjid Alwi untuk mendapatkan ulasan balas daripada ahli jawatankuasa masjid dan ahli kariah, mereka sangat marah dan kecewa dengan tindakan tersebut.


Ya'akub berkata, DPPNPs melihat kejadian ini adalah natijah daripada membincangkan perkara 'furuk' secara keterlaluan sehingga terlupa pada adab dan etika dalam membincangkannya.


Menurutnya, DPPNPs begitu risau dengan fenomena ini yang mana pada pendirian DPPNPs perkara ini lebih mendorong kepada berlakunya perpecahan dalam kalangan umat Islam dan bukannya penyatuan dan pemurnian agama Islam.

66 comments:

mashoori said...

Segala maksiat yang berlaku hari ini adalah kerana fahaman Islam yang dibawa oleh kaum seperti PAS ini adalah fahaman yang keliru yang penuh dgn bidaah dan khurafat. PAS berkawan dgn kaum kafir DAP lalu berfatwa harus berkawan dengan syaitan.
PAS kata sapa bersekutu dgn org kafir untuk tubuh daulah adalah haram dan kafir namun PAS sendiri yang melakukan perbuatan ini tidak pula mereka mengkafirkan diri mereka sendiri atau paling kurg mengaku mereka telah melakukan maksiat.
Oleh itu, PAS adalah salah satu punca kenapa maksiat berlela dalam kalangan remaja kerana PAS menjauhkan mereka daripada Islam yang sebenar.

mashoori said...

Berkata Saidina Huzaifah bin al-Yaman r.a: "Setiap ibadat yang tidak pernah dilakukan oleh Sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w maka janganlah kamu beribadat dengannya kerana kaum yang terawal tidak meninggalkan bagi kaum yang akhir perkataan (untuk mereka-reka ibadat baharu) Maka bertakwalah kamu sekalian kepada Allah wahai para qari ikutilah jalan orang sebelum kamu (Sahabat2 Rasulullah s.a.w)". [Syarah Usul Iktiqad al-Lalikaie, al-Bais li Abi Syamah].

Maka sejak bila adanya para Sahabat Rasulullah s.a.w melakukan solat hajat perdana? Paling kurang apakah tidak mereka melakukannya sebelum perang Badar, Uhud, atau Ahzab? Nah, jelas mereka tidak melakukannya. Maka janganlah kita melakukannya.
Apabila Sahabat2 Rasulullah s.a.w wafat tidak pernah mereka bertahlil arwah bahkan bila Rasulullah s.a.w sendiri wafat tiada sahabat yang membuat keduri arwah. Maka bertakwalah kamu wahai firqah PAS dan bertaubatlah, kembali pada Ahlus Sunnah wal Jamaah.

mashoori said...

PAS yang memecah belahkan umat Islam..merekalah yang takabbur dan enggan mengikut yang haq.PAS dan yang seumpamanya daripada kaum Hizbi (Kepartian) hanya menambahkan penyakit atas penyakit yang sedia wujud dalam umat Islam. Kaum Hizbiah (kepartian) sama ada yang menjenamakan diri mereka dengan islam atau bangsa tertentu atau lainnya semuanya dalam bakul yang sama, janganlah terpedaya.

Org tengah said...

Kenapa hantar memo bantah ke Sinar Harian? macam sikap org berfahaman liberal je atau ini memang sikap PAS ketika tiada hujah dapat diberikan atas kesalahan sendiri. Mana hilangnya sikap PAS yang suka bermuzakarah ketika terjadinya kekeliruan. Mengapa tidak diatur satu muzakarah ilmiah antara ketua pemuda PAS dan ustaz yg buat 'ceramah' tu. Biar kami rakyat Perlis lihat dan menilai siapa yang benar...InsyaAllah.

abunuren said...

kepada org yg membuat bantahan..jika antum semua benar2 cintakan agama Islam dan inginkan kebenaran, maka aturkanlah program muzakarah antara antum dan ust asri..jika dgn org2 syiah/kafir antum boleh "bersatu", inikan pula sesama Islam...Kami, para penuntut ilmu yg cintakan kebenaran ingin sekali melihat kebenaran dlm masalah ini dan rakyat perlis pasti akan mengadakan "solat hajat perdana" jika ternyata itulah perbuatan manusia terangung iaitu Nabi s.a.w dan para sahabat beliau..tapi jika sebaliknya, maka bertaubatlah! kerana taubat adalah pintu pertama menuju syurga ALLAH..

Paksu Ki said...

Wahai mashoori hang lebih baik jadi sami buddha yang memisahkan antara rohani dan jasmani. Hang ni agen UMNO untuk pecah belah Melayu dan memesong pemikiran melayu.


Orang Perlis berdoa ramai-ramai pun tak boleh, bidaah. Pi konsert jom heboh ramai2, tak bidaah. Pelik orang perlis. Aku orang perlis duk di Kedah, cemuih dengan orang perlis belagak pandai tapi tak pandai.

mashoori said...

kepada pak su ki tu la hampa orang PAS, bila aku kata boleh p konsert sedangkan aku ni berpegang teguh bahawa alat muzik semuanya haram kecuali duff waktu raya n walimatul urus ja n inilah akidah setiap salafiyyun.
Hampa ni kalau orang xsokong hampa ja mesti UMNO, awat dalam malaysia ni ada UMNO dgn PAS saja ka?! tu la hampa ni katak bawah tempurung.
kami ni Ahlus Sunnah wal Jamaah nak ajak hampa elok2 kembali kepada jalan Rasulullah s.a.w sama ada UMNO ka PAS ka Hizb-ut-Tahrir ka semua ni xbetui, kena ikut jalan Ahlus Sunnah wal Jamaah ni yang diiktiraf oleh Rasulullah s.a.w.
Hang nak marah kat aku wat yang xbagi doa ramai2, zikir ramai2 tu Rasulullah, sahabat2 Rasulullah..yang doa ramai2 tu sami buddha la pak su oi so sekrang sapa yang ikut sami budhha, hampa ka kami?! Tu la orang duk habaq bidaah ni menyesatkan hampa xpercaya.bukan kami yang sebut Rasulullah s.a.w yang sebut.
Hampa duk kira ulama hampa cucuh lilin cina mampuih pun xpa..boleh blah orang macam ni, bukan ulama tapi ular dalam semak adalah.
Kami ni Ahlus Sunnah wal Jamaah xpilih bulu, mana yang salah kami kata salah xkira yang buat tu UMNO ka PAS ka hatta orang2 kami sendiri ka xkisahla bila Quran dan Hadis kata salah ia tetap salah.
Mai la Paksu kita sama2 kembali ke jalan yang benar..Wallahua'lam.

Org tengah said...

kepada paksu ki,


Sapa kata p jom heboh satu perkara yang dianjurkan? jelas kemaksiatan yang ada pada jom heboh dan dilarang kita untuk menyertainya..tp bila doa ramai dah memang xdak anjuran dari nabi memang la bidaah..pelik la ahli bidaah..bidaah dan maksiat pun xdpt dibezakan..dosa bidaah lebih bahaya dari dosa maksiat pun tak tau.

Apabila PAS ditegur atas kebatilan yg depa buat..terus jawab org yg tegur tu UMNO..belagak pandai la..xperlu jd umno nk tegur PAS yg semakin menyimapang.kenapa org PAS tak sedar semakin hari semakin blagak pandai dari nabi saw.

pelik sggh org PAS..kenapa bila dah terkeliru tak mau duduk sama-sama bincang isu ni? pggl ketua dan sume ahli pas yg xpuas hati dalam isu ni sama2 bincang dgn ustaz ni. semoga masalah selesai dan rakyat faham.

Bukankah Allah berfirman dalam surah an-Nisak ayat 59:

“Wahai orang-orang Yang beriman, Taatlah kamu kepada Allah dan Taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Qur’an) dan (Sunnah) RasulNya – jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya”.

susah sgt ka nk bermuzakarah demi maslahat umat?

Anonymous said...

sedih nye!! mashoori.... oh mashoori...

sahabat lama..

mashoori said...

sedih sungguh bagi kaum yang menentang ajaran Allah dan RasulNya hanya kerana hendak kan kemenangan golongan sendiri...

Paksu Ki said...

Habis tu apa yang diamalkan oleh ulama dalam PAS tu salah dan masuk neraka la.

Hangpa kata ahlus sunah wal jamaah betul, jadi masuk surga la no.

Sunah Perlis jadi macam Wahabi arab saudi keluar fatwa haram sokong HAMAS di Palestine. Jadi Wahabi+Sunah Perlis+Sokong Yahudi= Musnah Islam Ad Deen.

Anonymous said...

Salam... mudah-mudahan kita semua beroleh hidayah Allah dalam memahamkan agama-Nya...

p/s : mashoori & orang tgh = kena pi ngaji lagi tu...

mashoori said...

Bukan kami yang kata Ahlus Sunnah masuk syurga tapi nabi yang kata..kami xkata kami maksum dari dosa bahkan yang melakukan dosa antara kami jika Allah hendak Dia azab kemudian dia ampunkan dan masukkan ke syurga demikian juga sesiapa jua org yang beriman dan tidak syirik walaupun dia akan diazab dahulu jika Allah kehendaki kemudian dia akan dimasukkan semula ke dalam syurga sebagaimana yang telah sabit dalam hadis-hadis yang mutawatir sahih.
Namun, mereka yang melakukan bidaah diancam Allah Taala dgn neraka sebagaimana pelaku maksiat lainnya maka itulah yang kita semua takutkan. maka kami Ahlus Sunnah wal Jamaah membenci semua maksiat sama ada bidaah @ bukan bidaah namun sebagaimana kata para Ulama bidaad itu lebih dahsyat berbanding dosa2 lain.
Adapun masalah HAMAS, mereka juga tidak mengikut ajaran Islam yang sebenar, bahkan mereka juga termasuk Ahlul Bidaah dan di al-Quds terdapat saudara-saudara kami yang berjuang menentang Yahudi demikian juga menentang bidaah. Mana boleh awak tuduh kami sokong Yahudi sedangkan kami ini adalah pembenci Yahudi sama ada Yahudi menjajah Palestin mahupun tidak kami akan terus membenci Yahudi bukan seperti HAMAS yang membenci Yahudi yang menyerang Masjid Aqsa sahaja tetapi tidak pula membenci Yahudi yang lain. Mereka berperang dgn Yahudi hanya krn Tanah bukan agama adapun kami Ahlus Sunnah akan terus berjuang menentang Yahudi, Nasara, Hindu, Cina, dll kaum kafir sehingga lah Allah menanamatkan hayat kami.
Kita lihat sahaja PAS di malaysia berkasih syg dgn DAP yang jelas kaum kafir maka apa bezanya PAS dgn UMNO? tiada bezanya demi Allah kedua-duanya berada di atas kesesatan.Wallahua'lam.

mashoori said...

elok kepada kaum PAS pegi lah mengaji akidah lain..

GM said...

salam semua sekali
kepada mashoori,orang tengah dan semua sekali?apakah ini akhlaq islam maki hamun yang menjadi sunnah? atau punnah? Janganlah kita sesama islam maki memaki hasad menghasad dan akhirnya memungkinkan menghalalkan darah..
Bagi ana ust asri sobri telah melakukan suatu tindakan penghinaan kepada jemaaah lain.
Mungkin kita masih tidak sefahaman dalam ertikata biadaah sehingga satu kelompok mengeluarkan bahasa yang kesat kepada kelompok lain. Inilah yang terjadi di Iraq, Afghanistan dan banyak negara islam.
sedih umat islam kini bukan sahaja di lanyak oleh amerika dan israel, namum umat islam kini dipergunakan untuk membunuh umat islam. setelah berjaya membunuh umat islam, maka kelompok ini terus tuding menuding.

Anonymous said...

APA KAH SAUDARA MASHOORI BERAMAL DENGAN MAKI HAMUN. APAKAN INI MODAL WAHABBI? SAH LAH WAHABBI INI DI LAKNAT OLEH ALLAH SWT

Anonymous said...

kepada ust asri dan mashoori anda masih muda. tunjukan akhalaq sunah yang sebenarnya sunnah. tak tau laah kot2 ada hadith sohih mengatakan " barang siapa yang mengutuk dan maki jemaah lain maka akan dapat 1000 pahala". maka antum berdua pun lakukan kerja ini. walaupun kita tidak sefahaman dengan aliran tarikat, ASWJ, sufi atau maupun syiah kita tidak boleh keluar kenyataan yang agak keterlaluan dan maaf saya katakann biadap dan tidak beradab.
masing masing ada pandangan dan hujah.
Malu lah sikit pada Allah swt.

abunuren said...

kpd pembela amalan bid'ah...
ana tgk, x dak satu komen pun yg antum tulis berdalilkan al quran, al hadis mahupun atsar sahabat..mcm mana antum semua kata, antum ni pembela agama islam..klau nak komen pun bagi la ilmiah sikit..bukan pangkah PAS dah dikira masuk surga...

Org tengah said...

adakah teguran mcm tu dah kata tak beradab? memaki? pelik sgguh org PAS bila kena tegur kata org memaki.

Bila pas menyebarkan dakwah bidaah yg menyesatkan tak boleh tegur? kenapa pas begitu rakus menyatakan maksiat org lain tanpa sedar amalan bidaah sendiri?

Sedarlah PAS..kesesatan lebih mendekati kamu semua.

Adakah Akhlak PAS memaki hamun pemerintah satu terpuji? Adakah melawan hadith nabi dlm hubungan pemerintah itu akhlak terpuji?

Bidaah jelas haram pun tak cuba pun nak faham. Sikit pun tak mau cuba?

Org PAS lah yg perlu malu pada Allah. Memang la aliran tarikat, ASWJ, sufi atau maupun syiah tidak sehaluan dan tak perlu kita menghormati fahaman mereka yang jelas kesesatannya. Pelik kenapa org PAS boleh menghormati org yg sesat? takut nk kata bidaah sesat walaupun nabi bagtau setiap bidaah adalah sesat.

Org PAS ja yang tak mau cuba faham apa nabi dah bgtau.

Adakah mengingatkan bidaah dan kesesatan dikatakan biadab? maka anda juga bermaksud nabi juga biadab.Bertaubatlah orang2 PAS.


Tak perlu minta maaf..ini lah jawapan yang maklum dari pelaku bidaah yg tak sedar diri bila ditegur. wahabi, org tak ada adab, memaki la, kena laknat la. Subhanallah.. ini lah akhlak PAS.


Adakah menuduh org dengan wahabi itu satu akhlak yang baik?
Sedihnya tengok org PAS. Ajak bermuzakarah cara baik takmau..Wahai kaum PAS ala Khawarij bertaubatlah sementara masa ada waktu.

Paksu Ki said...

Aku dok kata dah puak sunah wal jamaah mana reti ilmu pentadbiran dan politik. Lebih baik jadi syiah, ilmu tinggi,negara ada, berani lwn amerika dan yahudi, ada senjata dan teknologi bukan macam arab saudi jadi boneka amerika aje

Anonymous said...

MASHOORI KINI SEMAKIN GANAS. MACAM AL QAEDA. INI LAH PERANGAI YANG ADA DALAM SEJARAH ISLAM. YANG MEMBUNUH DI ANGGAP BENAR DAN YANG DI BUNUH DIKATAKAN SALAH DAN TAK PANDAI.
KUMPULAN MUAWIYAH YANG TERUS TERANG MEMERANGI ALI DI ANGGAP SEBAGAI WIRA NEGARAWAN SEDANGKAN ALI DI ANGGAP SEBAGAI ORANG YANG SALAH.
KINI MUNCUL LAH SUFIANI MODEN YANG MELAKUKAN KEGANASAN KONONNYA JIHAD.
KEPADA PEJUANG PAS, KENYATAAN MASHOORI MENENTANG HAMAS JELAS MENUNJUKAN WAHABBI INI ANTI KEPADA GERAKAN HAMAS. DR ASRI PUN MACAM TU JUGA.
KINI PAS KENA HATI HATI. JANGAN AMBIL ORANG WAHABBI BERADA DALAM KEPIMPINAN PAS. AMAT BAHAYA KERANA KALAU INI DIBIARKAN BERLARUTAN MAKA SAYA YAKIN SUATU MASA NANTI PAS AKAN DI MENJADI GANAS. INI KERANA JELAS FATWA WAHABBI MENGHALALKAN PEMBUNUHAN DAN MEMUSUHI BUKAN SAJA SESAMA ISLAM TETAPI MEMUSUHI MASYARAKAT UMUM SELURUH DUNIA.
APAKAH ALLAH MAUHUKAN INI SEMUA? SEMBELIH KEPALA, BOM TEMPAT AWAM, LAKUKAN PEMBUNUHAN? INILAH SIKAP BABARIAN YANG DIWARISI OLEH ABU SUFFIAN. LIHAT MACAM MANA HINDUN TELAN HATI SYADINA HAMZAH. MUAWIYAH MENENTANG ALI DAN YAZID MEMENGGAL KEPALA SYAIDINA HUSSAIN. MALANGNYA KITA TIDAK MAHU MELIHAT SEJARAH KEBENARAN.
KENAPA KITA SANGGUP MENGKAJI SEJARAH SEBENAR SIAPA MAT KILAU, TOK DAHAMAN, RASHID MAIDIN DAN RAMAI LAGI YANG DULU DIANGGAP SEBAGAI PENDERHAKA(BUGRAH), TETAPI KITA SEOLAH KELU MAU MENGKAJI SIAPA SEBENAR YANG BENAR DALAM SEJARAH ISLAM?
KERANA KITA TIDAK MAU MELIHAT KEBENARAN HAKIKILAH MAKA UMAT ISLAM TIADA KESUDAHAN BUNUH MEMBUNUH.

Anonymous said...

Ana rasa yang terbaik, adalah duduk dan bermuzakarah bagi kedua-dua pihak...

Nyatakan hujah berdasarkan dalil & nas.. RASANYA DI RUANG YG SEMPIT INI, BANYAK EMOSI DARI FAKTA. Tetapi di dalam bermuzakarah, hendaklah BERLAPANG DADA menerima KEBENARAN..
Berpeganglah kita pada "TALI-TALI ALLAH SWT.."

Memang ustaz asrie sobrie agak keras. Ikutlah cara Rasulullah SAW & sahabat berdakwah dengan penuh berkhemah.Memang saudara penuh dengan hujah dan fakta berdasarkan dalil & nas.. Tetapi sebagai Daie, tentu anta lebih mengerti khalayak kita..
Marilah kita bersama2 duduk bermuzakarah.. Mungkin masjid Bohor Empiang yang cantik tu sesuai dijadikan tempat bermuzakarah.

Jadi tak perlu berbalas tembak di sini.. Tiada kesudahan.
Para penganut fahaman yang tak setuju dengan "wahabi" @ ahlus sunnah, maka bentangkan segala hujah kalian.

Insya-Allah kebenaran akan muncul.

SAF SALAFI said...

Harapan ana saudara2 di pihak PAS akan sudi menerima undangan bermuzakarah PERDANA membincangkan tajuk SOLAT HAJAT PERDANA...

Masyarakat umum tentunya mahu mendengar segala hujah berdasarkan dalil & nas...

"Apabila terjadi perselisihan.., kembalilah kepada Al-Quran & As-Sunnah.."

Anonymous said...

Salam.. kalu enta pa nak tau mashoori tu la ust asri.. org yg sama.. baru habis ngaji di IPTIPs diploma), dah belagak pandai.. jgn mcm tu, kita tu muda lagi.. kena ada adab.. mengaji bagi byk sikit lagi.. bercakap mcm org yg x ada asas ilmu yg betui ja... kesian kat hampa...

Paksu Ki said...

Biaq pi kat mashoori tu, budak kanyiaq lagi, baru tengah mencari identiti diri dan baru menempuh dunia dewasa dan remaja.

Anonymous said...

Kenyataan mashoori atau asri sobri sebenarnya mencerminkan hakikat sebenar akhlaq,kelakuan,tindak tanduk perangai wahabbi yang sebenarnya. samalah macam al qaeda dan taliban.
kita tidak boleh menghina sesiapa pun termasuk orang-orang kafir.rasulullah saw tidak pernah ajar umatnya sedemikian.yang ajar menjadi pengganas adalah kuncu-kuncu penentang rasulullah dan keluarganya.

mashoori said...

Alhamdulillah, akhirnya kaum Syiah Rafidah pencela Saidina Muawiyah dan ayahandanya Abu Sufian r.hum telah mula bersuara membela kaum PAS ini. Walhamdulillah yang tidak akan membiarkan musuh2 agamaNya melainkan pasti Dia akan dedahkan..Allahu Akbar wa lillahil hamd!.
Kepada PAS ana rasa antum yang berada atas MAZHAB al-MAKI Wal HAMUN yang dibawa oleh pemimpin kamu MAT SABU, jadi silalah insaf diri. Allahu Akbar walillahil hamd.

SAF SALAFI said...

Ana memang cukup2 hairan.. Tidak ada pun ana nampak hujah-hujah yang betul2 ilmiah walau sedikit dari pihak yang terus-terus mempertahankan Solat Hajat Perdana..

Bagilah sedikit hujah berdasar dalil & nas yang tepat.. Macam mana Melayu Islam nak maju macam ni. Takat nak maki hamun.., sapa2 pun boleh.

Tuan punya badan yang pi buat laporan polis pun dah diam membisu. Anta mengorak langkah pertama., jadi anta patut menerima salam Muzakarah... Tak kan nak suruh Polis settle part agama ni..

Ana yakin ustaz asri @ sesiapa sahaja dari kalangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah akan menerima tawaran Muzarakarah.., demi maslahat Ummah... Pihak PAS juga berpeluang menonjolkan hujah serta kebenaran.
BERANI...???

Anonymous said...

buat tergelak jer baca komen mashoori ni....
kalam2 sebegitu ke yang nabi ajar?
mashoori masih kecikk...
blajaq lagi naaa....hehehe

hilmi07 said...

berkenaan isu Arab Saudi & Hamas, mohon rujuk fakta Perjanjian antara Hamas & Fatah di depan Kaabah yang diuruskan oleh Raja Abdullah al-Saud, pemerintah masa kini Arab Saudi.. boleh google sendiri dalam internet terutamanya dengan lingo bahasa Arab..

Anonymous said...

pada mr mashoori al asri.. kamu nie jangan laaa buat lawak.melalut lalut. kome nie title ust tapi perangai macam mat rempit gian pil kuda.
saya bukan laa ust. tapi kalau perangai ust macam nie...alamat hancur la umat islam.

Anonymous said...

mana ust-ust PAS Perlis?
org dok cabar tue...turun la bagi penerangan balas..

Anak Perelih said...

Jadi mashoori ni pun pengikut MAZHAB al-MAKI Wal HAMUN jugak ka yang dok maki hamun orang ni.... nak berdakwah, rasuAllah dah tunjuk cara dan cara mashoori ni bukan cara RasuAllah.... ni bidaah jugak ni....

Saf-Salafi .... pun kena kemukakan hujjah ilmiah jugak, untuk mengatakan Solat Hajat berjemaah tu Bidaah.... baru orang boleh terima... ni dari tadi asyik dok kata bidaah... tapi hujjah/hadis/ayat Alquran satu apa pun tak bok keluaq mai... tau tau dok tuntut orang bok keluaq pulak.... jangan nanti jadi menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal pulak....

Anak Perelih said...

Jadi mashoori ni pun pengikut MAZHAB al-MAKI Wal HAMUN jugak ka yang dok maki hamun orang ni.... nak berdakwah, rasuAllah dah tunjuk cara dan cara mashoori ni bukan cara RasuAllah.... ni bidaah jugak ni....

Saf-Salafi .... pun kena kemukakan hujjah ilmiah jugak, untuk mengatakan Solat Hajat berjemaah tu Bidaah.... baru orang boleh terima... ni dari tadi asyik dok kata bidaah... tapi hujjah/hadis/ayat Alquran satu apa pun tak bok keluaq mai... tau tau dok tuntut orang bok keluaq pulak.... jangan nanti jadi menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal pulak....

dermawar salafi said...

Sejak munculnya kelompok-kelompok bid'ah, para salafush-sholih dan
pengikut mereka selalu menghadapi dan melawan semua bid'ah dan syubhat
ini dengan terang-terangan. Mereka membendung arus bid'ah dan syubhat ini
dengan hujjah dari Kitab dan Sunnah, demikian juga dengan pedang
sebagaimana dilakukan oleh Ali bin Abu Tholib rodhiyallahu anhu terhadap
Khowarij.
Tidak henti-hentinya kelompok-kelompok bid'ah ini tegak hingga hari ini. Tidak
ada firqoh yang muncul kemudian punah, bahkan semakin banyak firqoh
yang muncul.
Seiring dengan kemajuan teknologi media massa , semakin luas jangkauan
syubhat yang dilontarkan oleh kelompok-kelompok bid'ah ini, dan membuat
semakin bingung para pemuda muslim yang memiliki semangat Islam yang
tinggi tetapi tidak tahu mana yang haq dari dakwah-dakwah yang tersebar di
sekelilingnya.
Maka sangat diperlukan garis pemisah yang memilah mana Ahlis Sunnah dan
mana ahli bid'ah, mana dakwah salafiyyah dan mana dakwah hizbiyyah;
terutama di zaman sekarang yang banyak ahli bid'ah mengaku Ahli Sunnah
dan banyak para hizbiyyun yang mengaku salafiyyun.
Berikut ini kami paparkan secara ringkas beberapa garis pemisah yang
memilah antara dakwah salafiyyah Ahli Sunnah dengan dakwah hizbiyyah ahli
bid'ah.

dermawar salafi said...

Sikap Terhadap Bid'ah dan Ahli Bid'ah

Garis pemisah berikutnya yang membezakan antara dakwah salafiyyah dan
dakwah hizbiyyah adalah sikap terhadap bid'ah dan ahli bid'ah serta
bagaimana sikap yang benar di dalam mu'amalah dengan mereka.
Para ulama Ahli Sunnah telah memaparkan dalam kitab-kitab mereka sikap-sikap
tehadap bid'ah, mereka bantah para pemilik kebatilan, mereka jelaskan
kebid'ahan-kebid' ahan mereka di dalam masalah aqidah, manhaj, ibadah,
akhlak, dan mu'amalah. Demikian juga mereka telah menjelaskan sikap-sikap
terhadap ahli bid'ah dan mu'amalah dengan mereka.
Tidak pernah muncul suatu bid'ah dalam umat melainkan diingkari oleh salaf
dari kalangan sahabat, tabi'in, dan para imam agama ini yang mengikuti
mereka dalam kebaikan. Mereka selalu memperingatkan umat dari bid'ahbid'ah
ini dan mengingkari ahli bid'ah atas kebid'ahan mereka. Mereka
menampakkan sikap berlepas diri dari ahli bid'ah dan menyatakan kebencian
dan permusuhan terhadap ahli bid'ah sampai mereka bertaubat.

dermawar salafi said...

Dari Abul Jauza' rohimahulloh dia berkata : "Kalau aku bertetangga dengan
kera dan babi itu lebih aku sukai daripada bertetangga dengan seorang dari
ahli bid'ah." (Dikeluarkan oleh Ibnu Baththoh dalam Ibanah Kubro 2/467 dan
Lalika'i dalam Syarh Ushul I'tiqod 1/131)

dermawar salafi said...

Al-Imam Abdulloh bin Mubarok rohimahulloh berkata : "Aku tidak pernah
melihat harta yang lebih binasa daripada harta ahli bid'ah." Dia juga berkata :
"Ya Alloh, janganlah Engkau jadikan bagi ahli bid'ah jasa terhadapku
sehingga hatiku mencintainya. " (Dikeluarkan oleh Lalika'I dalam Syarh Ushul
I'tiqod Alhi Sunnah 2/158)

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil musuh-Ku dan
musuhmu menjadi teman-teman setia…." (QS. al-Mumtahanah [60] : 1)

Anonymous said...

takrif bidaah itu sebenarnya apa? baca tahlil yang mengandung ayat suci al quran, zikir memuji dan munajat pada Allah swt apakah itu bidaah? kalau guna kitab hindu baca doa di masjid memanglah bidaah.
sebenarnya umat Islam belum memahami bidaah.
Yang bidaah itu bunuh cucu rasulullah, bunuh para ulama, bunuh para imam, salah guna wang baitulmal, bakar rumah Fatimah Az zahra, meracuni syadina hassan.
Siapakah yang sebenarnya melakukan bidaah?

Saf Salafi said...

Salam kepada ANAK PERELIH...

Ana bukan tak nak letak dalil, hujah tentang solat hajat perdana yang antum semua buat tu. Tapi ruang di sini memang terbatas. Banyak kena letakkan rujukan. Bukan main cakap sedap mulut jer..

Sebab tu kita dah kata awal2 lagi, bahawa muzakarah adalah yang terbaik. Buat dalam masjid. Tak perlu maki hamun. Semua ada peluang untuk beri hujah berdasarkan dalil & nas..

Masa tu juga kita boleh tengok yang mana ahlus sunnah @ ahlus bidaah..

Tapi takat la ni, yang dok pertahan solat hajat perdana dok main silat pulut lagi. Pusing kot nu kot ni...

Terima ja TAWARAN TERHEBAT... Jangan la asyik dok menyendal ja kat ruang ni..

Pi mai pi mai tang tu jugak la...

Anonymous said...

Tahniah kpd DPPNPs yang hantaq memo tu, HEBAT jugak hangpa no... jgn peduli apa org kata. Usaha2 ke arah mndekati golongan remaja jgn lupa, perkasakan lg.. TERUS MARA BERGERAK DEMI ISLAM!!!aku bukan stakat menyokong, malah mendokong penuh...TAKBIR

Anonymous said...

Berjuanglah Wahai Ansorullah
Dengan matlamat daulah Islamiyah
Berkorbanlah wahai yang beriman
Dengan harta dan segenap kepunyaan

Anonymous said...

saya bersetuju bidaah itu sesat. tapi kena tahu apa takrif bidaah. contoh bidaah adalah
1. membuat kenyataan bohong bahawa rasul itu buta huruf, pelupa jumlah solat,tak bangun solat suboh, rasul kencing berdiri dan banyak lagi.
2. melakukan pembunuhan kepada mereka yang enggan bayar zakat, sedangkan tidak ada perintah Allah dan Rasul yang meminta melakukan sedemikian.
3. Kalau zaman moden ini contoh bidaah adalah kerat hidung dan telinga, korek mata kerana mengundi seperti yang dilakukan oleh wahabbi taliban.
4. Memusnahkan perkuburan al baqir kononnya terjadi unsur khurafat.
5. Melakukan pembunuhan di tempat awam kononnya akan dapat pahala.
6. Mengeluarkan fatwa jangan berdoa untuk hizbulah ketika berperang dengan israel oleh sheikh jibrin.
Banyak lagi fatwa wahabbi yang mengarut dan tidak masuk akal. Kita semua boleh lihat penganut wahbbi paling besar di Arab Saudi. Kita boleh tengok perangai masyarakat dan kita nilailah sendiri...

Anonymous said...

malam nie solat sunat banyak2, baca quran, banyak selawat pada rasul dan keluarganya.
kepada asri mashoori anta perlu jaga sikit tutur kata. tak ada hadis yang membenarkan maki cerca hamun walaupun kepada bukan islam. aklaq kita mesti lebh baik dari orang bukan islam.

Anonymous said...

baca quran ramai-ramai mana bidaah beeb..
buat tahlil ambil surah dari al quran dan sikir serta solawat..mana pulak bidaah beeb...
berkawan dengan orang bukan Islam untuk kepentingan Islam memang di galakkan kerana Islam ini bukan agama permusuhan..apa leee asri ini melalut macam gila fatwa.
sambut majlis kelahiran rasul tak kan pulak bole masuk neraka...apa leer akal wahabbi yang cetek....
baca doa ramai-ramai kan itu mendekatkan diri pada allah swt...tak kan pulak bidaaah
WAHABBI INI KAKI MUSUH DENGAN ORANG.

Anonymous said...

oohh yaa ada satu lagi bidaah hasanah yang di lakukan oleh wahabbi. mengizinkan tentera amerika dan sekutu buat pengkalan di arab saudi untuk menyerang iraq dan iran. wahabbi akan mendapat pahala cukup besar kerana ia adalah bidaah hasanah dan ada dalam hadith sohih mereka.
bidaah hasanah wahabbi yang paling hebat adalah bersekongkol dgn british untuk menjatuhkan kerajaan shariff di hijaz(nama sekarang arab saudi). hasil dari menjatuhkan kerajaan shariff maka raja saud menghadiahkan kesemua kepentingan minyak kepada british petrolium dan amerika.
hukum hudud yang dilaksanakan oleh kerajaan saud hanya dikenakan terhadap golongan bawahan. keluarga dan pembesar saud yang menghirup(mencuri) kekayaan minyak lepas dari hukuman tersebut.
saud membela ramai ulamak buta dengan tujuan menutup kemungkaran mereka.
tidak hairanlah kenapa ulamak wahabbi di malaysia pun walau celik tapi menjadi buta hati dan perasaan. mencemuh menjadi amalan mereka. mereka anggap mereka semua betul walhal mereka buta hati.
PAS SEHARUSNYA SEDAR DAN AMBIL SERIUS HAL INI.JANGAN PANDANG RINGAN HAL INI. AMAT BAHAYA KALAU ELEMEN WAHABBI MENYERAP MASUK KEDALAM JEMAAH.

Anonymous said...

oohh yaa ada satu lagi bidaah hasanah yang di lakukan oleh wahabbi. mengizinkan tentera amerika dan sekutu buat pengkalan di arab saudi untuk menyerang iraq dan iran. wahabbi akan mendapat pahala cukup besar kerana ia adalah bidaah hasanah dan ada dalam hadith sohih mereka.
bidaah hasanah wahabbi yang paling hebat adalah bersekongkol dgn british untuk menjatuhkan kerajaan shariff di hijaz(nama sekarang arab saudi). hasil dari menjatuhkan kerajaan shariff maka raja saud menghadiahkan kesemua kepentingan minyak kepada british petrolium dan amerika.
hukum hudud yang dilaksanakan oleh kerajaan saud hanya dikenakan terhadap golongan bawahan. keluarga dan pembesar saud yang menghirup(mencuri) kekayaan minyak lepas dari hukuman tersebut.
saud membela ramai ulamak buta dengan tujuan menutup kemungkaran mereka.
tidak hairanlah kenapa ulamak wahabbi di malaysia pun walau celik tapi menjadi buta hati dan perasaan. mencemuh menjadi amalan mereka. mereka anggap mereka semua betul walhal mereka buta hati.
PAS SEHARUSNYA SEDAR DAN AMBIL SERIUS HAL INI.JANGAN PANDANG RINGAN HAL INI. AMAT BAHAYA KALAU ELEMEN WAHABBI MENYERAP MASUK KEDALAM JEMAAH.

Anonymous said...

oohh yaa ada satu lagi bidaah hasanah yang di lakukan oleh wahabbi. mengizinkan tentera amerika dan sekutu buat pengkalan di arab saudi untuk menyerang iraq dan iran. wahabbi akan mendapat pahala cukup besar kerana ia adalah bidaah hasanah dan ada dalam hadith sohih mereka.
bidaah hasanah wahabbi yang paling hebat adalah bersekongkol dgn british untuk menjatuhkan kerajaan shariff di hijaz(nama sekarang arab saudi). hasil dari menjatuhkan kerajaan shariff maka raja saud menghadiahkan kesemua kepentingan minyak kepada british petrolium dan amerika.
hukum hudud yang dilaksanakan oleh kerajaan saud hanya dikenakan terhadap golongan bawahan. keluarga dan pembesar saud yang menghirup(mencuri) kekayaan minyak lepas dari hukuman tersebut.
saud membela ramai ulamak buta dengan tujuan menutup kemungkaran mereka.
tidak hairanlah kenapa ulamak wahabbi di malaysia pun walau celik tapi menjadi buta hati dan perasaan. mencemuh menjadi amalan mereka. mereka anggap mereka semua betul walhal mereka buta hati.
PAS SEHARUSNYA SEDAR DAN AMBIL SERIUS HAL INI.JANGAN PANDANG RINGAN HAL INI. AMAT BAHAYA KALAU ELEMEN WAHABBI MENYERAP MASUK KEDALAM JEMAAH.

Anonymous said...

Apabila membincangkan isu Wahabi yang berselindung dengan nama salafi, kita kena melihat sejarah bagaimana mazhab ini diwujudkan.

Pengasas mazhab ini adalah seorang yahudi.

Wahabi atau salafi ini amat anti kepada apa2 perbuatan berkumpul beramai-ramai lalu dicipta isu bid'ah bagi menghalang umat berdoa beramai2, solat hajat beramai2, majlis tahlil dsb.

Pokok pangkalnya ia adalah jarum halus ke dalam umat yang sejarahnya keluarga Saud laknatullah yang memerintah Saudi sekarang pojokkan kepada ulama2 mereka untuk berfatwa demikian.

Tujuannya cuma satu iaitu bagi mengekalkan kerajaan monarki saud tanpa ada penentangan dari mana2 orang. Perkara orang berkumpul beramai2 boleh menyebabkan kejatuhan rejim ini.

Maka tumpang bodohlah penganut salafi atau wahabi ini di segenap pelusuk dunia mempertahankan perkara ini.

Yang gembira dan tepuk tangan tentulah syaitan akbar USA dan Israel kerana Saudi yang kekal di bawah regim Saud akan terus menjadi kuda tunggangan mereka selama2nya.

- Lontaran dari
Anti Wahabi, Kangar.

Anonymous said...

Jika dalam Sunni, kita mempunyai 4 Imam. Manakala bagi Wahabi aka Salafi, Imam mereka adalah Ibnu Taimiyah.

Bagaimana pendapat Ibnu Taimiyah tentang pembunuhan al-Husein oleh Yazid? Ibnu Taimiyah bukan hanya tidak mau menyalahkan Yazid, bahkan ia telah menulis buku tentang keutamaan Yazid beserta ayahnya, Muawiyah. Buku itu ia beri judul "Fadho’il Muawiyah wa Yazid" (Keutamaan Muawiyah dan Yazid). Padahal, Dzahabi menukil pendapat Ahmad bin Hanbal yang mengatakan "Tiada satupun riwayat yang berkaitan dengan keutamaan Muawiyah masuk kategori riwayat sahih".

Suatu waktu, an-Nasa’i –penulis as-Sunan yang termasuk dari enam buku standard Ahlusunnah- datang ke kota Damaskus, ibu kota kerajaan Dinasti Umayyah. Ketika itu, penduduk Damaskus meminta darinya riwayat-riwayat tentang keutamaan Muawiyah. Mendengar permintaan tersebut an-Nasa’i mengatakan:

"Saya tidak mengetahui keutamaannya, kecuali ada satu riwayat dari Rasulullah saww tentang dia, beliau bersabda: "Semoga Allah tidak akan pernah mengenyangkan perutmu".

Selain itu Hasan al-Basri pernah mengatakan:

"Ada beberapa hal yang terdapat pada diri Muawiyah, dimana setiap satu dari sekian hal tersebut menyebabkan ia disiksa; meng-ghoshob (merampas) kekhalifahan dengan kekerasan dan pedang, mengangkat anaknya (Yazid) sang pemabuk sebagai pengganti dirinya dalam menduduki kursi kekhilafahan, memakai baju sutera, menari, Ziyad dianggap sebagai anak, sedang Hijr bin ‘Adi dan pengikutnya dizalimi hingga mati".

Adapun yang berkenaan dengan Yazid, Ibnu Taimiyah dalam beberapa tulisannya terus berusaha membelanya. Dalam tulisan Ibnu Taimiyah, upaya untuk mencari pembenaran atas prilaku Yazid pada peristiwa pembantaian di Karbala, ia mengatakan "Yazid tidak menginginkan pembunuhan Husein, ia bahkan menunjukkan ketidaksenangannya atas peritiwa tersebut". Sebagaimana Ibnu Taimiyah juga mengingkari diaraknya kepala suci Husein bin Ali as oleh bala tentara Yazid. Padahal, banyak ulama ahli sejarah dari Ahlusunnah meyakini kejadian tersebut, seperti Ibnu ‘Asakir dalam Tarjamah al-Imam Husein atau Ibnu Sa’ad dalam Tabaqat-nya. Ibnu Taimiyah pun dalam karyanya yang lain, mengingkari bahwa keluarga Husein bin Ali as ditawan oleh pasukan Yazid, padahal, banyak buku-buku sejarah Ahlusunnah sendiri menyebutkan hal tersebut, seperti Thabari dalam kitab Tarikh-nya, Ibnu Atsir dalam kitab al-Kamil fi at-Tarikh atau kitab al-Bidayah wa an-Nihayah. Sedang dalam kitabnya Su’al fi Yazid bin Muawiyah, Ibnu Taimiyah mengatakan:

"Yazid tidak pernah memerintahkan untuk membunuh Husein, kepala-kepala (peristiwa Karbala) tidak dihadirkan di hadapannya, ia tidak memukul gigi-gigi kepala Husein dengan kayu. Akan tetapi, Ubaidillah bin Ziyad-lah yang melakukan itu semua".


bersambung.


- Anti Wahabi, Kangar.

Anonymous said...

Semua kejadian yang dinafikan oleh Ibnu Taimiyah di atas dengan jelas bisa ditemui dalam kitab-kitab standar Ahlusunnah.

Ibnu Atsir dalam kitabnya menukil ucapan Abdullah bin Abbas ra kepada Yazid, Ibnu Abbas berkata, "Engkaulah (Yazid) yang telah penyebab terbunuhnya Husein bin Ali". Ibnu Atsir dalam kitab yang sama menulis, "Yazid memberi izin kepada masyarakat untuk menemuinya sedangkan kepala Husein bin Ali as ada di sisinya, sambil ia memukuli muka kepala tersebut sembari mengucapkan syair". Sementara Taftazani, seorang pemuka Ahlusunnah mengatakan:

"Pada hakikatnya, kegembiraan Yazid atas terbunuhnya Husein dan penghinaannya atas Ahlul Bait (keluarga Rasul) merupakan suatu hal yang mutawatir (diterima oleh mayoritas), sedang kami tidak lagi meragukan atas kekafirannya (Yazid), semoga laknat Allah tertuju atasnya dan atas penolong dan pembelanya".

Masih layakkah Yazid bin Muawiyah dibela, terkhusus dalam kejadian tragis di Karbala? Masihkah orang semacam Ibnu Taimiyah sudi membela manusia durjana seperti Yazid beserta antek-anteknya? Lantas bagaimana jika kita terapkan pendapat Taftazani tadi terhadap Ibnu Taimiyah, sang pembela Yazid? Sedang Mas’udi dalam kitab Muruj adz-Dzahab dengan jelas menuliskan "Suatu hari, setelah peristiwa terbunuhnya Husein, Yazid duduk di hidangan minuman khamr sedang di samping kanannya duduk Ibnu Ziyad".

Ternyata, pembelaan Ibnu Taimiyah terhadap Yazid bukan hanya berkisar tentang kesalahan besar Yazid dalam peristiwa Karbala. Namun, dalam peristiwa-peristiwa lain pun ia bersikeras untuk mensucikan Yazid sesuci-sucinya. Kita akan nukil beberapa peristiwa besar yang diperbuat oleh Yazid yangmana Ibnu Taimiyah tetap membela mati-matian Yazid bin Muawiyah, padahal banyak ulama Ahlusunnah sendiri dengan jelas menukil kejadian-kejadian itu.

Selain membunuh keluarga suci Rasulullah, Yazid juga merupakan otak pembantaian di kota suci Madinah al-Munawwarah. Kota tempat disemayamkannya tubuh suci Rasulullah saww beserta banyak keluarga dan sahabatnya. Ibnu Atsir dalam kitabnya mengatakan:

"Setelah peristiwa Karbala, para penghuni Madinah menarik baiatnya dari Yazid. Setelah Yazid mendengar kejadian tersebut, ia lantas mengirim manusia haus darah bernama Muslim bin Uqbah untuk memerintahkan penduduk Madinah supaya memberikan kembali baiatnya kepada Yazid, dengan diberi jangka waktu selama tiga hari. Jika tidak, maka seluruh penduduk Madinah akan dibunuh. Sebagaimana ia juga memberi ijin untuk mengambil semua harta benda mereka, dan menghukuminya halal bagi semua bala tentaranya. Setelah tiga hari Muslim bin Uqbah memasuki kota Madinah, terjadilah pembantaian besar-besaran dan prilaku durjana yang maha dahsyat selama sejarah umat manusia"


bersambung

-Anti Wahabi, Kangar.

Anonymous said...

DINASTI SAUDI - WAHABI : DARIMANA MEREKA BERASAL?
DAN SIAPA SESUNGGUHNYA NENEK-MOYANG MEREKA?
Penelitian dan Pemaparan Mohammad Sakher:
Setelah menemukan fakta-fakta di bawah ini, Rejim Saudi memerintahkan untuk membunuhnya.
Apakah anggota keluarga Saudi berasal dari Suku Anza bin Wa’il seperti pengakuannya?
Apakah agama mereka Islam?
Apakah mereka asli Bangsa Arab?
Di Najd, pada tahun 851 H, satu rombongan bani Al-Masalikh, keturunan Suku Anza, membentuk sebuah kafilah dipimpin oleh Sahmi bin Hathlul, ditugaskan untuk membeli bahan makanan, biji-bijian gandum dan jagung ke Iraq. Ketika sampai di Bashra, mereka langsung menuju ke sebuah kedai yang dimiliki seorang Yahudi bernama Mordakhai bin Ibrahim bin Moshe.
Ketika sedang berlangsung tawar-menawar, Yahudi si pemilik kedai itu bertanya kepada mereka: “Kamu berasal dari suku mana?”. Mereka menjawab: “Kami berasal dari Bani Anza”, salah satu Suku Al-Masalikh”. Mendengar nama suku itu disebut, orang Yahudi itu memeluk mereka dengan mesra sambil mengatakan bahwa dirinya juga berasal dari Suku Al-Masalikh, namun menetap di Bashra, Iraq kerana permusuhan keluarga antara ayahnya dengan anggota Suku Anza lainnya.
Setelah Mordakhai bin Ibrahim bin Moshe mengatakan kepada mereka cerita yang direkayasa mengenai dirinya, dia kemudian memerintahkan kepada pembantunya untuk menaikkan barang-barang kafilah itu ke atas unta-unta mereka.
Sikap Mordakhai bin Ibrahim bin Moshe yang dinilai baik dan tulus itu membuat kagum rombongan bani Masalikh dan sekaligus menimbulkan kebanggaan mereka kerana bertemu saudara sesama suku di Iraq – dimana mereka mendapatkan bahan makanan yang sangat mereka perlukan, mereka percaya kepada setiap kata yang diucapkan Mordakhai bin Ibrahim bin Moshe, kerana dia seorang peniaga yang kaya, mereka menyukai Mordakhai bin Ibrahim bin Moshe (walaupun sebenarnya dia bukan orang Arab dari suku Al-Masalikh, tapi seorang Yahudi yang berpura-pura)
Semasa kafilah itu sudah siap untuk kembali ke Najd, peniaga Yahudi itu meminta izin menumpang dengan mereka pergi ke tempat asalnya, Najd. Permintaan peniaga Yahudi itu diterima dengan senang hati oleh rombongan bani Al-Masalikh.
Akhirnya Mordakhai bin Ibrahim bin Moshe sampai di Najd. Ketika Di Najd dia mulai menyebarluaskan propaganda dirinya dibantu beberapa orang dari bani Al-Masalikh yang baru tiba bersama-sama dia dari Bashra. Propagandanya berhasil, sejumlah orang mendukungnya, tetapi ditentang oleh yang lain dipimpin oleh Shaikh Saleh Salman Abdullah Al-Tamimi, ulama di kota Al-Qasim, yang wilayah dakwahnya meliputi Najd, Yaman dan Hijaz.
Shaikh Saleh mengusir Mordakhai bin Ibrahim bin Moshe (nenek moyang Keluarga Saudi yang saat ini berkuasa) dari kota Al-Qasim ke kota Al-Ihsa, di sana dia menukar namanya menjadi Markhan bin Ibrahim Musa . Dia kemudiannya berpindah ke daerah Dir´iya dekat Al-Qatif. Di daerah ini dia mulai menyebarkan cerita kepada penduduk mengenai perisai Nabi Muhammad SAW yang dirampas sebagai rampasan perang oleh orang musyrik Arab sewaktu Perang Uhud. Perisai itu kemudian dijual oleh orang musyrik Arab kepada Suku Yahudi Bani Qunaiqa dan menyimpannya sebagai koleksi barang berharga. Modes operandinya perlahan tetapi pasti, Markhan bin Ibrahim Musa menanamkan pengaruhnya di antara orang-orang Badwi melalui cerita fiksyen di mana ianya memberitahu kita bagaimana berpengaruhnya suku-suku Yahudi di Arab dengan menempatkan diri ke kedudukan yang terhormat.
Dia menjadi orang penting di antara suku Badwi dan memutuskan untuk tetap tinggal di kota Dir´iya, dekat Al-Qatif kemudian memutuskan menjadikannya sebagai ibukota di Teluk Parsi. Dia bercita-cita untuk menjadikan kota itu sebagai batu loncatan untuk membangun kerajaan Yahudi di Tanah Arab.


Bersambung

-Anti Wahabi, Kangar.

Anonymous said...

Dalam rangka untuk memenuhi cita-citanya, dia mulai mendekati dan mempengaruhi suku Arab Badwi padang pasir untuk mendukung posisinya, kemudian menobatkan dirinya sebagai raja mereka.
Pada saat yang genting ini, suku Ajaman bersama-sama dengan suku Bani Khalid mencium bahaya yang akan menimpa umat dari Yahudi yang licik ini dan sangat bimbang tentang rancangan jahatnya, kerana dia telah dapat mengukuhkan identitinya sebagai orang Arab. Mereka sepakat untuk menghentikannya, kemudian menyerang kota Dar’iya dan berhasil menaklukinya, tetapi sebelum sempat untuk menawan Markhan bin Ibrahim Musa, dia sudah melarikan diri.
Dalam pelariannya, Yahudi nenek moyang Keluarga Saudi (Mordakhai) mencari perlindungan di sebuah kebun Al-Malibiid-Ghusaiba dekat Al-Arid, milik orang Arab. Sekarang kota itu bernama Al-Riyadh.
Mordakhai meminta perlindungan suaka politik kepada pemilik kebun. Pemiliknya yang ramah itu kemudian segera memberikan tempat perlindungan. Namun belum sempat sebulan dia tinggal di situ, Mordakhai membunuh pemilik beserta anggota keluarganya, kemudian menyebarkan dakyah bahawa mereka dibunuh oleh perompak. Dia juga mengaku telah membeli kebun dari pemiliknya sebelum dari kejadian tragis itu berlaku. Maka tinggallah dia di sana sebagai pemilik tanah yang baru, kemudian daerah itu diberi nama baru Al-Di’riya, nama yang sama dengan tempat sebelumnya yang dia tinggalkan.
Yahudi nenek moyang Keluarga Saudi (Mordakhai) telah membangunkan sebuah rumah tetamu yang disebutnya “Madaffa” di atas tanah yang diperolehi secara tak sah itu. Kemudian berkumpullah di sekelilingnya kelompok munafik yang mulai menyebarkan propaganda bahawa Mordakhai adalah seorang Seikh Arab yang terkemuka. Mereka telah merencana pembunuhan Sheikh Saleh Salman Abdullah Al-Tamimi, musuh Mordakhai dan Sheikh tersebut berjaya dibunuh di sebuah masjid di kota Al-Zalafi.
Setelah pembunuhan tersebut, Mordakhai kemudiannya menjadikan Al-Dir’iya sebagai tempat tinggalnya. Dia seterusnya berpoligami dan beranak pinak dengan anak-anaknya diberi nama asli Arab.
Sejak saat itu keturunan dan kekuasaan mereka tumbuh berkembang di bawah nama Suku Saudi, mereka juga mengikuti jejak Mordakhai dan kegiatannya dilaksanakan secara rahsia serta berkonspirasi untuk menentang bangsa Arab. Mereka telah menguasai daerah pedalaman dan tanah-tanah kebun secara tidak sah, membunuh setiap orang yang cuba untuk menghalang plan jahat mereka. Untuk mempengaruhi penduduk di wilayah itu, mereka menggunakan segala taktik tipu muslihat untuk mencapai tujuannya: mereka merasuah orang-orang yang tidak sefahaman dengan wang dan perempuan. Mereka merasuah penulis sejarah untuk menuliskan biografi sejarah keluarganya yang bersih dari kejahatan, dibuatkannya salsilah keluarga yang bersambung kepada suku Arab terhormat seperti Rabi’รก, Anza dan Al-Masalikh.
Seorang munafik yang bernama Mohammad Amin Al-Tamimi - Pengarah Perpustakaan Kontempori Kerajaan Saudi, menyusun garis keturunan (Family Tree) untuk Keluarga Yahudi ini (Keluarga Saudi), telah menghubungkan garis keturunan mereka kepada Nabi Muhammad SAW. Dia menerima imbuhan sebanyak 35000 Pound Mesir dari Duta Besar Saudi Arabia di Kaherah pada tahun 1943 M sebagai mengenang jasanya itu. Nama Duta Besar Saudi Arabia itu adalah Ibrahim Al-Fadel.
Seperti disebutkan di atas, Yahudi nenek moyang Keluarga Saudi (Mordakhai), yang berpoligami dengan wanita-wanita Arab melahirkan anak yang ramai, dan pola poligami Mordakhai tersebut telah dilanjutkan oleh keturunannya sehinggalah sekarang.
Salah seorang anak Mordakhai bernama Al-Maqaran, (sebutan Yahudi: Mack-Ren) mempunyai anak bernama Muhammad, dan anak yang lainnya bernama Saud, dari keturunan Saud inilah Dinasti Saudi saat ini.
Strategi keturunan Saud (Keluarga Saud) untuk berkuasa adalah dengan melakukan pembunuhan terhadap pimpinan terkemuka suku-suku Arab dengan alasan bahawa mereka murtad, mengkhianati agama Islam, meninggalkan ajaran-ajaran Al-Quran.


bersambung

-Anti Wahabi, Kangar.

Anonymous said...

Di dalam buku sejarah Keluarga Saudi halaman 98-101, penulis peribadi sejarah keluarga Saudi menyatakan bahawa dinasti Saudi menganggap semua penduduk Najd telah menghina tuhan, oleh kerana itu darah mereka adalah halal, harta-bendanya dirampas, wanita-wanitanya dijadikan gundik, tidak seorang Muslim pun yang dianggap benar, kecuali pengikut mazhab Muhammad bin Abdul Wahhab (yang aslinya juga keturunan Yahudi Turki).
Doktrin Wahabi / Salafi ini memberikan hak kepada Keluarga Saudi untuk menghancurkan perkampungan dan penduduknya, termasuk anak-anak dan memperkosa wanitanya, menusuk perut wanita hamil, memotong tangan anak-anak, kemudian membakarnya. Ajarannya yang kejam adalah untuk merampas semua harta kekayaan milik orang yang dianggapnya telah menyimpang dari ajaran agama kerana tidak mengikuti ajaran Wahabi/ Salafi.
Keluarga Yahudi yang jahat ini melakukan segala macam kekejaman di atas nama mazhab agama palsu mereka (mazhab Wahabi/Salafi) yang sebenarnya diciptakan oleh seorang Yahudi untuk menaburkan benih-benih keganasan ke dalam lubuk hati penduduk di bandar mahupun di desa. Pada tahun 1163H, dinasti Yahudi ini menggantikan nama Semenanjung Arab dengan nama keluarga mereka, menjadi Saudi Arabia, seolah-olah seluruh wilayah itu milik peribadi mereka, dan penduduknya sebagai budak atau hamba mereka yang bekerja keras siang dan malam untuk kesenangan tuannya, iaitu Keluarga Saudi.
Mereka menguasai kekayaan alam negara itu dengan sepenuhnya sebagai milik peribadi. Bila ada rakyat biasa yang cuba melakukan penentangannya atas kekuasaan dinasti Yahudi ini, dia akan dihukum pancung di lapangan terbuka .
Ketika seorang puteri anggota keluarga kerajaan Saudi beserta rombongannya melawat Florida, Amerika Serikat, dia telah menyewa 90 suite rooms di Grand Hotel dengan harga $1 juta semalaman sahaja. Dapatkah kita mengkritik terhadap sikap boros yang dilakukan keluarga kerajaan seperti itu, yang akan mengundang hukuman pancung di lapangan terbuka.


bersambung



-Anti Wahabi, Kangar.

Anonymous said...

Bukti bahwa nenek moyang keluarga Saudi adalah Yahudi ialah seperti berikut:
- Pada tahun 1960an, pemancar radio “Sawt Al-Arab” di Kaherah, Mesir, dan pemancar radio di Sana’a, Yaman, membuktikan bahawa nenek moyang keluarga Saudi adalah Yahudi
- Pada 17 September 1969, Raja Faisal Al-Saud tidak mampu menyanggah bahawa keluarganya adalah keluarga Yahudi ketika memberitahu kepada the WASHINGTON POST, dengan menyatakan bahawa: “kami, keluarga Saudi, adalah keluarga Yahudi: Kami tidak setuju sepenuhnya dengan setiap penguasa Arab atau Islam yang memperlihatkan permusuhannya kepada Yahudi, sebaliknya kita harus tinggal bersama mereka dengan damai. Negeri kami, Saudi Arabia merupakan sumber awal Yahudi dan nenek-moyangnya, dari sana ianya tersebar ke seluruh dunia”. Itulah kenyataan Raja Faisal Al-Saud bin Abdul Aziz.
Hafez Wahbi, penasihat undang-undang keluarga Kerajaan Saudi telah menyebut di dalam bukunya yang berjudul “Semenanjung Arabia” bahawa Raja Abdul Aziz yang mati tahun 1953 telah berkata: “Amanat kami (amanat Saudi) dalam menghadapi penentangan dari suku-suku Arab, nenek moyangku, Saud Awal, menceritakan saat ketika dia menawan sejumlah Shaikh dari Suku Mathir, dan ketika kelompok lain dari suku yang sama datang untuk melarangnya dan memintanya untuk membebaskan semua tawanannya, Saud Awal memberikan perintah kepada orang-orangnya untuk memenggal kepala semua tawanannya, kemudian memalukan kelompok yang melarangnya itu dengan cara mengundang mereka ke jamuan makan, makanan yang dihidangkan adalah daging manusia yang sudah dimasak manakala potongan kepala tawanan diletakkannya di atas piring.
Kelompok tersebut terkejut dan menolak untuk makan daging saudara mereka sendiri, kerana mereka menolak untuk memakannya, Saud Awal memerintahkan untuk memenggal kepala mereka juga. Itulah kejahatan yang sangat mengerikan yang telah dilakukan oleh orang yang mengaku dirinya sendiri sebagai raja kepada rakyat yang tidak berdosa, kesalahan mereka kerana menentang terhadap kebengisannya dan pemerintahan yang zalim.
Hafez Wahbi selanjutnya menyatakan bahawa, berkaitan dengan kisah berdarah yang menimpa Shaikh suku Mathir, dan sekelompok suku Mathir yang mengunjunginya dalam rangka untuk meminta pembebasan pimpinan mereka yang menjadi tawanan Raja Abdul Aziz Al-Saud yang bernama Faisal Al-Darwis. Diceritakan kisah itu kepada utusan suku Mathir dengan maksud untuk mencegah agar mereka tidak meminta pembebasan pimpinan mereka, bila tidak, mereka akan diperlakukan perkara yang sama. Dia membunuh Shaikh Faisal Darwis dan darahnya digunakan untuk berwudhu sebelum dia shalat. (melaksanakan ajaran menyimpang Wahabi). Kesalahan Faisal Darwis waktu itu karena dia mengkritik Raja Abdul Aziz Al-Saud, ketika raja menandatangani dokumen yang disiapkan oleh penguasa British pada tahun 1922 sebagai kenyataan untuk memberikan Palestin kepada Yahudi, tandatangannya dimonumenkan dalam sebuah konferensi di Al-Qir tahun 1922.
Sistem regim Keluarga Yahudi (Keluarga Saudi) dulu dan sekarang masih tetap sama: Tujuan-tujuannya adalah: merampas kekayaan negara, merompak, memalsukan, melakukan segala jenis kekejaman, ketidakadilan, penghinaan, yang kesemuanya itu dilaksanakan sesuai dengan ajaran Wahabi/ Salafi yang membolehkan kita untuk memenggal kepala orang yang menentang ajarannya.

original source: SAUDHOUSE


-Anti Wahabi, Kangar.

Anonymous said...

Hati-hati terhadap Virus WB2 (WahBabi).

"WARNING"

Hati-hati terhadap Virus WB2 "WahBaBi":

Sebenarnya Virus WB2 ini telah muncul sejak zaman dahulu, dan semakin parah akibat dari penyebaran Virus WB2 ini.

**Kategori Virus: Menghentam kekebalan Iman, menyerang secara langsung melalui pembuluh Aqidah**

Ciri-ciri Virus WB2:
1. Mengatasnamakan Islam sebagai ahlussunnah tapi kenyataannya amat menyimpang dari ahlussunnah.
2. Mengkafirkan semua Mazhab yg tidak selari dengan Virus ini.
3. Mengadu domba sesama Muslim agar berpecah belah.
4. Suka membuat FITNAH.
5. Bila berdiskusi di dunia maya sering mengcopy paste artikel tanpa penjelasan panjang / tidak bertanggung jawab akan postingannya dan menghapus posting2 yang berbau membocorkan Misi Virus di dalam group-group ciptaan Virus ini.
6. Anti Maulid.
7. Anti Ziarah.
8. Anti Tahlil.
9. Memakai celana semacam dengan kumpulan rap.

Kesan dari Virus WB2 :
1. Terpengaruhnya mazhab2 lain agar menghancurkan salah satu mazhab yg sangat dibenci Virus ini.
2. Terpengaruhnya umat agar melaksanakan Jihad ala pemikiran primitif Virus ini (bukan jihad fi sabilillah) dengan erti kata yang lain menjadi pengganas untuk mencemarkan imej dan ahklaq Islam.
3. Menggendong bom bunuh diri ke hotel2 atau tempat2 hiburan.
4. Menghukum suatu masalah agama menurut emosi dan hawa nafsu.
5. Bila berdiskusi akan memakai dalil yang sepotong2.

WASPADALAH...WASPADALAH...wahai umat Islam!!!

RENUNGAN:

Sesungguhnya sudah menjadi rahasia umum bahawa,.. regim wahabi -saudi terlibat konspirasi besar dengan "yahudi"-"zionist",.. bila kita analisa melalui kacamata politik global,.. sila lihat di Jeddah,.. Ketompokan tentera udara mana yang menguasainya dengan dibina base di sana???.. jawabanya adalah: pesawat tempur udara Perancis, British, USA, dan syaitan besar "Israel",..

Inikah yang dinamakan "... asyidda' alal-kuffar"?? (tegas dan keras kepada musuh2 Allah).. atau bersikap mesra dengan musuh2 Allah,..

Inikah "ruhama' baynahum"? (berkasih sayang sesama umat).. ketika Palestin, Semenanjung Gaza, Selatan Luban dibom oleh Israel,.. di manakah Arab Saudi yg kaya dengan minyak dan "MENGAKU ISLAM"??... Bukan membantu bahkan sebaliknya bergandingan mesra bersama "zionist".. Maaf buat WAHHABIYYUN silakan kamu semua kaji semula peta lakar politik global!..


Anti Wahabi, Kangar.

Anonymous said...

kenapa salafi wahabbi amat benci tak tentu pasal dengan syiah? kadang kala persoalan ini timbul dalam jiwa saya. apakah kerana faktor pandangan mereka syiah ini sesat dan kalau atas faktor itu banyak lagi ajaran yang sesat. namun wahabbi dan salaffi tak ambil kisah sangat.atau kebencian mereka ada kena mengena dengan turun temurun?
dalam lubuk hati ku timbul sejuta persoalan yang perlu kita jawab dengan tulus iklas dan bukan dengan perasaan emosi dan keegoan.
1. masakan yang sesat mampu meletakan islam sebagai dasar perlembagaan. yang tidak sesat sampai kini berterabur sesama sendiri. Lihat contoh negara islam iran. saya tidak katakan 100% lengkap, tetapi mereka telah berjaya memartabatkan budaya, sosial. akhlak dan pengamalan islam sejati.
2. masakan yang sesat digeruni Israel dan Amerika sedangkan yang tidak sesat di belasah dan di perbodohkan seperti lembu yang dicucuk hidung. Arab ibu segala wahabbi jadi lembu tua yang di beri makan dan di cucuk hidung oleh Amerika.
3. masakan yang sesat berjaya menundukan israel dan yang tak sesat sering kalah dan di lanyak. hizbullah telah menaikan imej umat muslim seluruh dunia, namun wahabbi seperti dengki tidak mahu melihat kebenaran.

Anonymous said...

Assalamu'alaikum. Cuba pikiq tgk ,kaji dulu pasaipa syiah ni org kata sesat. Jgn igt depa ni ngra Islam mnntang org kafir...aaah mrkalah Islam yg sbnar.Kaji betul2.Sya dlu jga dk pertikai pasaipa kta Syiah sesat sdgkn mrk jga mgaku Islam.. Tp bla dicek balik,dikaji btul2.Sukar nk mngtakan mrk ni Islam... Sya mta kaji dhlu btul2.Cuba kta pikiq, adkh org yg lknat para sahabat Nabi, yg mengaku mmpnyai Al-Quran yg lain... inikah Islam yg nabi bawa.Tlglah kaji btul sblm nk kata pa2... Sya memohon kpd Allah shj agar kita sama2 mndpt ptnjuk dan berada diatas landasan kebenaran sehngga dipanggil oleh Allah Ta'ala. Assalam

Anonymous said...

hehehe.. nasib baik negeri Perlis majoriti Muslim, kalau hantar pi Sarawak & Sabah nu, mau ramai terlopong macamna nak dakwah Non Muslim.. cool down bro.. kita duduk Malaysia lagi ni.. tengok prioriti Malaysia.. pendakwah anti wahabi jarang pulang dengar join dakwah Non Muslim..

Anonymous said...

saya setuju untuk semua pihak buka buku sejarah islam dan kaji dengan akal dan fikiran waras dan disitu kita semua akan melihat siapa yang benar dan siapa yang salah. kajilah sejarah
1. siapa sebenar selepas rasulullah saw.
2.siapa pembunuh ammar bin yassir yang disebut dalam hadis sahhih pembunuhnya adalah penderhaka.
3. siap dipihak yang benar dalam perang siffin yang korbankan banyak nyawa.
4. siapa yang mengupah untuk membunuh syadina hassan. benarkah orang yang mengupah untuk meracuni syadina hassan adalah ahli syurga?
5. siapa yang membakar rumah fatimah azzahra? atau rumahnya terbakar akibat litar pintas? siapa yang menendang pintu rumah fatimah sehingga mengenai rusuk fatimah sehingga membawa kepada wafat.
6. siapa yang membunuh suami laila dan selepas membunuh pada malam itu, pembunuhnya terus nikahi laila tanpa menunggu wakt idah.
7. siapa yang benar di peristiwa karbala. siapa yang mebngusung, membaling mcam bola, melaknat kepala cucu rasulullah tersebut.
sebenarnya dalam mengkaji sejarah ini ramai yang akan mendapat jawapan. yang penting jawaplah dengan hati dan akal.
kenapa kita tidak mahu menerima realiti dan mencari alasan yang menegakkan benang yang basah...

pakndak said...

astagfiruLLAH, berdoa beramai2 dikatakan bid'ah. bertahlil dikatakan sesat, masyaALLAH. beginilah apabila bercakap mengikut hawa nafsu. menghukum mengikut akal. pedalamilah ilmu hadith wa ulumihi untuk mengenal Sunnah.

Anonymous said...

Ana rasa anta tidak memahami ilmu hadis dan Fiqh Imam Syafii......lihat fatwa Imam yang Agung ini didalam kitab Al Anam, juz 1,mk.248 baris ke9,belia berkata: Aku sangat Membenci terhadap orang-orang yang suka berkumpul dirumah orang mati.
Imam An Nawawi juga berkata dalam syarah Kitab Al Manhaj, beliau bekata: menurut pendapat Masyur Imam Syafii, sesungguhnya bacaan Alquran itu ganjarannya (mengirim pahala)tidak akan sampai kepada orang yang mati. kesimpulannya yang dibuat oleh orang awam selama ini berpesta ria atas harta orang ditimpa musibah, paling teruk sekali Memakan Harta Anak Yatim. Kembalilah ke Jalan Al quran dan Asunnah dan Sesuai dengan Pemahaman para sahabat, jika seandainya perkara yang antum buat sekarang ada kebaikan pasti Nabi dan Para sahabat orang lebih dulu melakukan tapi kenapa tidak ada Hadis yang sampai kepada kita tentang bidah ini semua.takutlah antum dari memakan harta anak yatim.

Anonymous said...

salam wahai wahabbi. antum melalut macam yak bersahur. memanglah haram makan harta anak yatim. tapi kalau anak simati pun dah besar panjang, tak kan leeer itu pun dikira anak yatim. amendeeee leee.
membaca al quran itu banyak menfaatnya. tak payah dok membidaah..nak baca seorang ker ramai ka tak ada masaalah. amat bodoh mengatakan baca alquran ramai ramai adalah maksiat

Saf Salafi said...

Aftafirullah.. Semua tak sabar bermuzakarah... Begitulah jika nafsu tetap tak dapat di kawal walau di bulan yang mulia ini..

Dah tu topik dah menyimpang merata...

Kita cuma nak tgk kitab mana di rujuk, mazhab mana, ada tak Nabi Saw & Sahabat2 buat...

Tentang sejarah, terdapat banyak versi. Bergantung siap penulisnya.Yang kita nak tengok sekarang tentang isu pokok... Tentang pengamalan Rasulullah & para sahabat terawal...

Wallahu aqlam...

Anonymous said...

isu muzakarah dah lama dah. namun kalau hati masih buta maka tetap jadi buta.kalau tak buta masakan ada manusia yang mengiktiraf sesaorang yang melakukan kezaliman seperti dalam sejarah islam. baca lah versi mana pun anda akan lihat muawiyah melakukan penipuan besar dalam peristiwa tahkim. begitu juga anda akan lihat bagaimana kepala hussain di bawa mengadap ke istana yazid.
Yang hak tetap hak. tidak usah kita putar belit sejarah.

Anonymous said...

Hari memperingati al-Quds yang diisytiharkan oleh bekas pemimpin Republik Islam Iran, Almarhum Ayatullah Khomeini mampu menjadi wadah untuk penyatuan seluruh umat Islam kerana penyatuan umat menjadi syarat untuk membebaskan Palestin yang ditakluk Zionis.
Ketua pengarah pusat kebudayaan Iran di Malaysia, Hujjatul Islam Mohammad Hassan Vahedi menegaskan demikian dalam ucapannya pada majlis berbuka puasa dengan media yang diadakan di kedutaan Iran di sini hari ini.
Menurutnya, penyatuan umat Islam seluruh dunia amat penting untuk membina kekuatan menghadapi musuh sebenar yang mempunyai kekuatan ekonomi, politik dan ketenteraan untuk melemahkan umat.
"Hari memperingati al-Quds yang diisytiharkan oleh Imam Khomeini berlandaskan falsafah penyatuan umat Islam, kerana melalui penyatuan umat sahaja kita akan mendapat kekuatan untuk menghadapi musuh sebenar, Zionis," kata Mohammad Hassan.
Hari memperingati al-Quds diisytiharkan oleh Almarhum Ayatullah Khomeini disambut pada setiap hari Jumaat terakhir dalam bulan Ramadhan setiap tahun.
Katanya lagi, mengingati al-Quds ini bukan hanya satu retorik tetapi dilaksanakan oleh Iran dengan membina hubungan lebih rapat dengan negara-negara Islam lain.
"Iran telah mengambil inisiatif dengan menggerakkan usaha penyatuan antara mazhab-mazhab dalam Islam yang bertujuan untuk mencari persamaan dan membina penyatuan umat," katanya.
Menurut Mohammad Hassan, usaha penyatuan ini kini menyaksikan penyertaan hampir 200 orang ulama, iaitu seramai hampir 150 dari Iran dan 50 dari seluruh dunia Islam lain termasuk dari Malaysia.
Usaha mengumpulkan cendekiawan Islam seluruh dunia ini diharapkan akan dapat membina jalan ke arah mengukuhkan lagi penyatuan umat, sesuai dengan falsafah yang mendasari hari memperingati al-Quds yang disambut dalam bulan Ramadhan.
Mengulas hubungan dua hala Iran dengan Malaysia, Mohammad Hassan berkata usaha saling mengenali budaya kedua-dua negara boleh dilakukan melalui pusat kebudayaan Iran di Malaysia yang kini memasuki tahun kedua penubuhannya.
"Budaya mampu menjadi alat untuk mencari persamaan dan merapatkan lagi hubungan rakyat kedua-dua negara," katanya sambil menegaskan pentingnya negara-negara Islam membina hubungan yang lebih baik.
"Kami berharap hubungan kedua-dua Iran dan Malaysia akan terus kukuh pada masa akan datang," katanya. _