Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, September 19, 2008

Antara Kurang Cerdik Dan Cerdik

Dari blog Ustaz Zolkahrnain Abidin a-Hafiz

Seseorang akan marah bila dikata dia bodoh atau jahil. Tetapi darjah kemarahannya mungkin turun jika dikata kurang cerdik. Mungkin kerana kalimah cerdik masih ada walau pun sudah kurang. Kadang-kadang kekurangcerdikan tidak dapat disembunyikan. Ini boleh diketahui melalui kenyataan dan tindakan.

Kelulusan seseorang memang biasa digunakan untuk menentukan kecerdikan. Namun kadang-kadang disebabkan situasi tertentu terutamanya kerana terdesak, orang yang berijazah pun boleh bertindak dan bercakap kurang cerdik. Orang yang tidak berijazah pula nampak lebih cerdik bila kenyataannya dan tindakannya berasaskan kebenaran. Bukan untuk mengilat dan mengenakan orang lain.

Hoon Cheng dibebaskan selepas 18 jam dirantai dengan ISA. Sementara nasib Raja Petra dan Theresa Kok belum diketahui. Itulah ISA. Siapa saja yang jadi Menteri Keselamatan Dalam Negeri, antara tugasnya ialah menahan orang yang tidak disukai oleh Umno di bawah ISA. Tapi alasan penahanan Hoon Cheng agak pelik, dia ditahan kerana ada ancaman bunuh terhadapnya.

Terus membaca --->> http://bongkarsauh.blogspot.com/2008/09/seseorang-akan-marah-bila-dikata-dia.html

No comments: