Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, March 13, 2007

Mufti Perlis Jadikan Peraturan Islam Diperlekeh

Petikan Tranungkite Online

Oleh alhusseyn
"Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin telah mengumumkan keputusan Majlis Fatwa Negeri Perlis keatas larangan menukar nama kepada bin atau binti Abdullah dan kewajiban mengekalkan nama bapa atau keturunan .

“ Orang bukan Islam yang mahu memeluk agama Islam wajib mengekalkan nama bapa atau nama keturunannya pada dokumen pengenalan masing-masing apabila memeluk agama Islam.”

“Bagi saudara baru Islam pula yang telah mengubah nama kepada bin atau binti Abdullah, mereka hendaklah menukarkannya semula kepada nama asal bapa atau keturunan masing-masing.” – Demikian antara pernyataan Mufti Perlis yang telah dilaporkan oleh akhbar-akbar tempatan.

Penguatkuasaan tersebut telah menimbulkan riaksi yang tidak memihak terhadap tindakan yang diambil oleh MFP yang dipengerusikan oleh Dr Mohd Asri.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Mustapa Abdul Rahman, berkata Majlis Fatwa Kebangsaan (MFK) tidak pernah membincangkan isu penggunaan istilah ‘bin Abdullah’ terhadap saudara baru.

Sebaliknya, saudara baru hanya disyaratkan mendahulukan nama Islam pada nama asalnya, seperti Ahmad Chong Ah Kau.

Keputusan itu dibuat dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan (JFK) pada 28 Januari 1981. Mereka (Perlis) boleh pakai (keputusan pengharaman ‘bin Abdullah’ dalam nama saudara baru).

Kita, MFK tidak pernah memutuskannya (pengharaman ‘bin Abdullah’). “Sebelum ini, bagi saudara baru, kita (MFK) hanya putuskan nama awal perlu ada nama Islam, tetapi bin atau binti, tidak kisah. Sama ada mereka hendak kekalkan nama keturunan atau tidak, tidak mengapa,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Mufti Perak, Datuk Dr Harussani Zakaria, berkata pihaknya akan tetap menggunakan kaedah sedia ada dan terpulang kepada Perlis untuk membuat keputusan sendiri.

Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Zainul Rijal Abu Bakar, berkata sebarang keputusan seumpama itu perlu dibincang pada peringkat kebangsaan, supaya pelaksanaannya dapat diseragamkan, selain mengelakkan peraturan Islam diperlekeh.

http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Monday/Nasional/20070311224048/Article/
Layari : http://alhusseyn51.blogspot.com/

No comments: