Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, January 04, 2007

Kenaikan tol bukti kerajaan tidak tahu keutamaan rakyat

Petikan Harakahdaily
KANGAR, 3 Jan (Hrkh)- Kerajaan dilihat tidak tahu memberikan keutamaan terhadap bebanan yang ditanggung oleh rakyat dan menggula-gulakan pula dengan perkara yang lain untuk meredakan kemarahan mereka.

AJK PAS Pusat, Mahfuz Omar berkata demikian ketika diminta mengulas tentang isu kenaikan tol di lima buah lebuhraya di Lembah Kelang dan penurunan kadar cukai jalan bagi kenderaan bermotor.

Katanya, kadar minimum tol di lima lebuhraya terbabit yang dinaikkan bermula 1 Januari lalu adalah 60 sen, tetapi jika pengguna membayar tol setiap hari mereka akan membayar lebih RM400.00 setahun.

"Sedangkan penurunan kadar cukai jalan minimum sebanyak RM10.00 hanya dibayar sekali dalam setahun. Jika tol naik setiap tahun, sepatutnya cukai jalan dihapuskan langsung, barulah membantu meringankan beban rakyat," katanya yang juga Timbalan Ketua Penerangan PAS Pusat.

Tambahnya lagi, walaupun Menteri Kerja Raya, Dato' Seri S. Samy Velu sering menggembar-gemburkan bahawa kadar tol di Malaysia lebih murah berbanding negara lain, namun jalan bertol di Malaysia adalah terlalu banyak.

"Di negara luar jalan bertol ada satu dua sahaja seperti di Thailand tetapi di negara kita, contohnya Di Lembah Kelang boleh dikatakan jalan bertol ada di sekeliling bandar," jelasnya.

Menurut Mahfuz lagi, beliau tidak nampak sebarang jaminan daripada kerajaan yang menyatakan bahawa untuk mendapat servis yang baik, maka rakyat perlu membayar (tol), namun soalnya apakah yang bakal terjadi selepas tamat perjanjian konsensi nanti.

"Persoalannya apa akan jadi selepas tamatnya perjanjian konsesi nanti? Apakah jaminan kerajaan bahawa jalan yang kini dikutip tol dan akan diambil kembali, perkhidmatannya akan sama selepas tidak dikenakan tol?," soalnya.

Selain kerajaan yang tidak tahu prioriti ke atas bebanan rakyat ialah rakyat sendiri yang tidak tahu menilai apa yang dibuat oleh kerajaan.

Mahfuz melihat rakyat Malaysia masih kukuh dengan semangat "hangat-hangat tahi ayam".

Apabila sesuatu masalah menimpa, kemarahan rakyat hanyalah untuk seketika dan lama-kelamaan akan reda sehingga timbul isu baru pula.

"Umpamanya isu kenikan harga minyak, rakyat marah tetapi tidak lama. Selepas kerajaan menggula-gulakan dengan satu benda baru, maka semangat yang meluap-luap tadi kembali menurun," katanya.

Mahfuz ditemui di majlis ceramah penerangan anjuran PAS kawasan Kangar di Markas PAS Cawangan Bintong Barat dekat sini malam tadi.

No comments: