Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, March 05, 2009

Umno/BN sudah lama memalukan negara

KANGAR - Dewan Pemuda PAS Perlis menegaskan imej Malaysia di mata dunia sudah lama tercalar dan ditertawakan akibat perbuatan pimpinan Umno/Barisan Nasional(BN) dan bukan hanya kerana peristiwa persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang diadakan di bawah pokok.

Ketua Dewan Pemuda PAS Perlis, Ustaz Ya'akub Abu Seman menyelar kenyataan Menteri Dalam Negeri, Dato' Seri Syed Hamid Albar yang menyatakan persidangan DUN Perak semalam sebagai suatu yang amat memalukan dan mencalar imej negara di mata dunia.

"Pemimpin Umno/BN sendiri selama ini pun telah banyak menjadikan negara kita sebagai "laughing stock". Berpunca dari tindakan yang mereka sendiri lakukan imej negara ini tercalar dan memalukan.

"Ambil contoh terbaru di Perak sendiri, apabila mereka merampas kuasa kerajaan Pakatan Rakyat secara tidak beretika. Tidakkah mereka sedar perbuatan tersebut turut mencalar imej negara, apatah lagi imej BN sendiri," ujarnya.

Mengulas lanjut, beliau menyifatkan pemimpin Umno/BN sebagai hipokrit kerana membuat kenyataan sedemikian selepas kemelut politik yang berlaku di Perak tersebut yang berpunca dari tindakan angkuh mereka sendiri.

"Mereka yang membuat onar, mereka sendiri yang cuba nak menjadi juara. Menteri Pelancongan, Dato' Seri Azalina Othman Said kata perbuatan tersebut tak bertamadun, tapi bertamadunkah pimpinan negara yang menyekat hak rakyat?

"Selama ini juga, mereka sendiri yang berselindung di sebalik undang-undang rimba seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri, kebebasan bersuara dan kebebasan rakyat untuk berhimpun. Adakah itu bertamadun?

"Pemimpin Umno/BN yang menerajui negara ini sudah lama mencemarkan imej negara apabila disabitkan dengan salah-guna kuasa dan rasuah, memperkudakan sistem perundangan sehingga orang luar tidak percaya lagi dengan sistem kehakiman di negara ini. Itu baru sebahagian, banyak lagi tindakan mereka yang telah memalukan negara," katanya lagi.

Justeru beliau meminta pemimpin Umno/BN agar mencermin diri masing-masing dahulu sebelum membuat sebarang kenyataan.

"Mereka sering menyatakan pemimpin Pakatan rakyat tak faham undang-undang sedangkan sebaliknya mereka sendiri yang telah mencabul undang-undang.Tidakkan mereka juga sedar bahawa golongan cerdik pandai, pakar undang-undang dan pemerhati politik juga sering tidak sehaluan dengan mereka bila memberikan pandangan.

"Mereka sepatutnya cermin diri dulu apa yang telah mereka buat. Hasil tindakan Umno/BN, dunia melihat demokrasi dan keadilan di Malaysia semakin terhakis," ujarnya.


No comments: