Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, March 24, 2009

Gantung Harakah: Umno-BN tak "gentleman" lawan pembangkang

KANGAR - Penggantungan akhbar Harakah dan Suara KeADILan selama tiga bulan jelas membuktikan kegerunan kerajaan Umno-BN gagal terhadap perkembangan penyaluran maklumat kepada rakyat melalui media alternatif.

Perkara demikian dinyatakan oleh Ahli Majlis Syura PAS yang juga Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin yang melihat arahan penggantungan tersebut menggambarkan sikap tidak "gentleman" kerajaan Umno-BN.

"PAS Perlis melahirkan rasa kesal dengan penggantungan tersebut dan ini jelas menunjukkan bahawa mereka tidak bersifat "gentleman" dalam pertembungan dengan pembangkang dalam menangani isu-isu rakyat.

Beliau yang juga Timbalan Ketua Dewan Ulama PAS Pusat manyifatkan penggantungan ini disebabkan pengaruh yang mendalam terhadap perubahan minda masyarakat hasil dari berita dan artikel yang disirakan kedua-dua akhbar tersebut yang boleh merugikan pihak kerjaan Umno-BN.

"Walaupun mereka ada media arus perdana seperti akhbar harian dan televisyen, namun mereka masih gagal menangkis apa yang dipaparkan melalui Harakah dan Suara KeADIlan. Jadi, mau tak mau kena gantung lah kedua-dua akhbar ni,"katanya.

Selain itu beliau juga melihat antara isu hebat yang membimbangkan pemimpin Umno-BN ialah pemaparan isu Altantuta Shaariibuu dan penglibatan Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak.

"Isu ini sampai sekarang tidak pernah dinafikan atau ditolak dan ini amat mebimbangkan mereka khususnya dalam menghadapi tiga pilihanraya kecil (PRK) tak lama lagi.

"Bagaimanapun, saya yakin jentera pilihannraya Pakatan Rakyat mampu untuk membuat pendedahan dan menguasai sumber maklumat untuk memberikan kepada pengundi walaupun tanpa Harakah dan Suara KeADILan," jelasnya.

Mengulas lanjut, Ustaz Hashim berkeyakinan penuh bahawa tindakan penggantungan ini akan menjadikan rakyat lebih membenci kerajaan Umno-BN sehingga memberikan keputusan yang lebih baik dalam PRK khususnya di Bukit Gantang dan Bukit Selambau.

"Umno-BN ni lebih selesa untuk menutup segala kelemahan mereka dengan mengadakan pelbagai sekatan. Langkah seperti ini mungkin berkesan pada tahun 1970-an dan 80-an dulu, tapi tidak sekarang.

"Kini rakyat semakin sedar dan sentiasa dahagakan maklumat tepat yang mereka boleh perolehi dari media alternatif samada akhbar atau internet. Sekatan sebegini akan menjadi rakyat semakin membenci mereka dan akan diterjemahkan melalui majoriti yang lebih meningkat di Bukit Gantang dan BUkit Selambau nanti," ujarnya lagi.

1 comment:

Unknown said...

UMNO pemusnah negara!!!