Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, March 12, 2009

PAS Perlis kunjungi Dr Juanda

KANGAR - Pimpinan PAS Perlis baru-baru ini mengadakan kunjungan muhibbah ke atas Mufti Perlis yang baru dilantik, Dr Juanda Jaya di pejabatnya di sini pagi tadi.

Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin mengetuai rombongan yang disertai Timbalan-timbalan Pesuruhjaya, Ustaz Ahmad Ali dan Hj. Abdul Karim Md Rejab.

Turut serta Setiausaha Badan Perhubungan PAS Perlis, Hisharuddin Hassan dan Exco Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Zolkharnain Abdin.

Kunjungan tersebut yang julung-julung kali dibuat itu bertujuan untuk berkenal-kenalan di samping bertukar pandangan tentang permasalahan berkaitan agama Islam.

Dalam pertemuan hampir sejam itu, Ustaz Hashim menjelaskan bahawa PAS sedia bekerjasama dengan mana-mana pihak demi kepentingan Islam.

"Kami berharapa untuk kita sama-sama membuat sesuatu khususnya di negeri Perlis ini. Kita di negeri ini ada fahaman As-Sunnah dan bermazhab. Harapannya, untuk kepentingan agama kita sama-sama dapat memainkan peranan tanpa membezakan fahaman mazhab mahupun politik," katanya.

Dr Juanda pula berkata beliau akan cuba membuat yang terbaik untuk kerja-kerja agama tanpa memihak kepada mana-mana kumpulan.

"Yang selalu bergaduh-gaduh ni sebabnya masing-masing jahil. Macamana kita nak definasikan As-sunnah tu? Yang pentingnya ialah cara penyampaian dan penerangan kepada masyarakat. Kita tak perlu ambil kira sangat benda-benda remeh kerana orang ramai dah mula cerdik,"ujarnya.

Secara dasarnya, pertemuan tersebut menyetujui bahawa setiap usaha yang dijalankan perlu dilihat dari kaca mata dakwah dengan tidak taksub kepada mana-mana pegangan mazhab atau parti politik.

Begitu juga, turut dipersetujui bahawa perlu adanya usaha menunjukkan kepada umum bahawa masih terdapat banyak kelemahan dalam pentadbiran agama Islam di negara ini dengan membuat beberapa perubahan terhadap kerangka yang sedia ada.

No comments: