Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, November 06, 2007

Jawatan Menteri Besar mula meresahkan Shahidan

KANGAR, 31 Okt - Menteri Besar Perlis, Dato' Seri Shahidan Kassim kini seakan-akan takut kepada bayang-bayangnya sendiri.

Beliau yang diuar-uarkan sebagai salah seorang daripada Menteri Besar yang bakal digantikan selepas pilihan raya umum akan datang kini tidak senang duduk apabila mendapati adanya calon-calon yang disebut-sebut menggantikannya.

Cakap-cakap politik di Perlis mengambarkan bahawa ketiga-tiga orang ahli parlimen dari Perlis merupakan calon utama yang disebut-sebut untuk menggantikan Shahidan.

Mereka ialah Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Dato' Seri Radzi Sheikh Ahmad yang juga Ahli Parlimen Kangar; Menteri Sumber Asli, Dato' Azmi Khalid (Padang Besar) dan Dato' Seri Utama Syed Razlan Jamalullail (Arau).

Ternyata dari pemerhatian orang ramai, sejak gendang pilihan raya mula dipalu beberapa bulan yang lalu, Shahidan sudah mula gelabah dan cuba untuk menonjolkan dirinya sedaya upaya mungkin di hadapan pimpinan tertinggi Umno dan kepada rakyat Perlis sendiri.

Terkini berlakunya perang mulut antara Shahidan dan Radzi berkaitan kemasukan pekerja asing khususnya untuk projek pembangunan Wilayah Ekonomi Utara.

Shahidan menyatakan bahawa Perlis tidak akan menerima sebarang kemasukan pekerja asing sedangkan Radzi pula menyatakan bahawa negeri-negeri tidak ada hak untuk menolak pekerja asing.

Percanggahan ini dilihat lebih bersifat peribadi meskipun isunya melibatkan perkara yang lebih besar membabitkan kepentingan negara.

Seorang veteran Umno memberitahu, Shahidan sendiri duduk tak senang semasa bulan sambutan kemerdekaan yang baru lalu.

"Dia suruh perbanyakkan kain rentang yang mempunyai gambarnya apabila mendapati adanya beberapa helai kain rentang Radzi yang dipasang sekitar Kangar," jelasnya.

Selain itu, beberapa faktor lain juga dilihat menyebelahi Radzi.

Antaranya, Radzi adalah Setiusaha Auung Umno dan beliau juga adalah lebih rapat dengan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Bagaimanapun, menurut seorang sahabat Radzi, ada juga beberapa faktor yang tidak menyebelahi Radzi.

"Radzi dilihat sudah masuk ke tahap veteran Umno dan dia sendiri katanya tak mampu buat macam Shahidan kalau jadi MB. Tabur duit rata negeri," katanya.

Sementara itu, bagi Azmi Khalid pula, beliau pun turut dikategorikan sebagai calon "favourite" juga untuk menduduki kerusi Menteri Besar Perlis.

Namun kata beberapa orang kuat Umno Padang Besar, Azmi tidaklah sepopular Radzi walaupun beliau juga dikatakan "berhajat" dengan jawatan tersebut.

Seorang lagi calon yang disebut merupakan calon "DiRaja" dan mempunyai kelebihan tersendiri.

Selain beliau merupakan adinda kepada Tuanku Raja Perlis, Syed Razlan dilihat seorang yang dihormati dan mempunyai ramai pengikut khususnya di Parlimen Arau.


Beberapa bulan lalu, Shahidan dikatakan pernah mengeluarkan arahan agar para pegawai kerajaan tidak menghadiri majlis yang dihadiri oleh Syed Razlan.


Kegelisahan Shahidan juga dapat digambarkan menjelang Hari Raya Aidilfitri baru-baru ini.
Dalam rancangan wawancara agama bersama Menteri Besar di Perlis FM sehari sebelum hari raya, Shahidan meminta satu puak yang suka menurunkan banner hari raya beliau agar meminta maaf.


Tapi katanya, puak-puak tu bukannya orang PAS. Seminggu kemudian timbul pula kisah kain rentang Shahidan disaotaj lagi. Kali ini bukan setakat diturunkan tetapi juga dicarikkan pada muka beliau.

No comments: