Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Wednesday, June 06, 2007

Sedutan Ucapan Ketua DPPPs pada Mukatamar DPP Pusat ke 48 di Putik

Petikan Harakahdaily
KOTA BHARU, 31 Mei- Di dalam merealisasikan hasrat sebagai "Duta Penyelamat dan Kasih Sayang", PAS perlu menjadi penentu halatuju politik di dalam negara ini dan bukan semata-mata pengguna demokrasi.

Seruan demikian dibuat oleh Perwakilan Perlis, Ustaz Ya'akub Abu Seman dalam ucapannya membahaskan ucapan dasar Ketua Dewan Pemuda PAS di Muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat kali ke 48 di Putik hari ini.

"PAS sepatutnya mencorakkan demokrasi di negara ini dan bukan demokrasi yang mencorakkan kita," katanya.

Beliau memberikan contoh di mana PAS pernah memboikot pilihan raya kecil Batu Talam dan kemudiannya bersama-sama dengan Parti Keadilan Rakyat di pilihan raya kecil Ijok.

"Contohnya, pulau pilihan raya jika benar-benar tidak telus, ambil sikap Hamas," katanya lagi.
Katanya, dalam keadaan musuh yang menyekat kebebasan rakyat untuk menyokong parti pembangkang, sekatan seperti ini pelu dipecahkan segera.

Dalam keadaan rakyat yang bermentaliti "tidak apa" dan tidak mengambil kisah terhadap penyelewengan, maka PAS perlu bentindak dengan konsisten.

"Apa dah jadi dengan gerakan memulihkan demokrasi, Badan Bertindak Anti Murtad yang sentiasa 'telambat lihat'?. Jangan biarkan PAS dilihat oleh masyarakat dengan istilah 'PAS tidak konsisten'," serunya.

No comments: