Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Sunday, October 21, 2007

Banyak masalah timbul kerana kerajaan 'mesra' pekerja asing - Anuar Tahir

Petikan Harakahdaily
BESERI,19 Okt (Hrkh) - Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Anuar Tahir berkata, perlaksanaan sistem gaji minima kepada para pekerja peringkat bawahan boleh membantu mengurangkan penggunaan pekerja asing di negara ini.

Katanya, masalah lambakan pekerja asing yang hangat diperkatakan kebelakangan ini berpunca dari sikap kerajaan yang tidak "mesra rakyat" terhadap pekerja tempatan.

"Sebab itu sehingga kini kesatuan sekerja yang sudah lama memperjuangkan gaji minima masih pada tahap lama. Perdana Menteri pun belum bersedia berjumpa mereka untuk menyelesaikan isu tuntutan gaji minima ini," katanya.

Beliau yang juga Pengerusi Lajnah Buruh dan Peneroka Bandar PAS Pusat melihat perlaksanaan sistem gaji minima akan membolehkan para pekerja tempatan mengisi peluang-peluang pekerjaan yang kini diidi oleh pekerja asing.

Menurutnya, pekerja asing datang dari negara yang miskin dan mereka akan sanggup melakukan apa saja pekerjaan di negara ini dengan gaji yang rendah yang pada mereka adalah tinggi jika dibandingkan di negara mereka.

"Bagi rakyat tempatan, tahap gaji yang diberikan oleh majikan di sesetengah sektor adalah terlalu rendah. Mereka tidak sanggup menerimanya memandangkan kos sara hidup yang tinggi," ujarnya.

Selain itu menurut Anuar lagi, faktor yang menyebabkan lambakan pekerja asing di negara ini ialah rasuah dan penyalahgunaan kuasa di kalangan pemimpin negara.

"Kemasukan pekerja asing ini dikuasai oleh nereka yabf berotoriti, Ianya melibatkan syarikat atau agensi yang dimiliki kroni mahupun proksi kepada Pak Menteri. Mereka juga yang dapat permit yang lebih," katanya.

Selain itu katanya, kesan kemasukan terlalu ramai tenaga buruh asing ke negara ini sudah mulai dirasi dan kesanjangka panjangnya akan menjadi kebih teruk.

Baginya, pada masa ini kesan terhadap masyarakat sudah mulai dirasai dengan pelbagai masalah sosial dan jenayah yang ditimbulkan oleh para pekerja asing di negara ini.

Begitu juga katanya, lambakan para pekerja asing juga merugikan negara dari segi pengaliran wang negara ke negara-negara luar dalam jumlah yang banyak.

"Namun kesan jangka panjangnya ialah rakyat negara in akan menjadi terpinngir dan kadar pengangguran rakyat tempatan akan meningkat. begitu juga dengan masalah keselamatan negara.

"Ambil contoh WPI di Johor. Kalau dah ramai rakyat asing seperti Singapura boleh bebas masu, ini akan memberi kesan kepada keselamatan dan kedaulatan negara. Apa ertinya negara mewah dan maju kalau keselamatam terancam?," ujarnya.

Menurut Anuar lagi, untuk menyelesaikan masalah ini kerajaan perlu melihat balik perlaksanaan undang-undang dan penguatkuasaan dengan lebih mendalam dan serius.

Namun baginya, langkah untuk cuba mengurangkan jumlah pekerja asing dan menyelesaian isu ini tidak akan berjaya selagi mana rasuah dan penyelewengan terus berleluasa.

"Selagi duk tangkap-lepas, ada suapan sampai bila pun tak selesai. Nak kurangkan jumlah pun tak nampak jalan," katanya.

Anuar turut menyarankan pihak berkuasa yang terlibat dengan penangkapan dan pengusiran pendatang asing ke negara ini agar tidak menjalan operasi mereka sehingga melanggar lunas-lunas undang-undang.
"Kita perlu tangani dengan baik pengusiran pendatang ini. Imej negara perlu dijaga. Jangan ada sampai melanggar hak asasi dan menimbulkan masalah dengan negara jiran seperti Indonesia dan lain-lain," ujarnya.

No comments: