Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, July 12, 2007

Sikap masyarakat perlekehkan SAR dikesali

Petikan Harakahdaily
KANGAR, 6 Julai (Hrkh) - Masih ramai di kalangan masyarakat yang prejudis dan memandang rendah sistem pendidikan di Sekolah Agama Rakyat (SAR).

Ini termasuk di kalangan mereka yang bergelar profesional di bidang pendidikan iaitu guru yang mengajar di sekolah-sekolah kerajaan.

Baru-baru ini berlaku insiden di mana pelajar SAR telah dipersendakan dan diperlekehkan oleh guru sekolah kerajaan ketika mereka menghadiri ujian Lisan Bahasa Inggeris untuk Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Pelajar-pelajar terbabit adalah dari Al-Madrasah Ad-Diniah Al-Islamiyah (MADI) yang telah menerima sidiran sinis dari guru yang mengendalikan ujian tersebut yang diadakan di Sekolah Rendah Stella Maris dekat sini.

Antara kata-kata yang dikeluarkan ialah, 'Buat apa mengaji di sekolah ni, bukan ada apa di sekolah tu', 'Mengaji di sekolah ni buka ada masa depan, esok nak kerja apa?'.

Menurut pelajar-pelajar yang terbabit, mereka juga diperlekehkan dengan keupayaan Bahasa Inggeris dengan kata, 'esok nak pi mengaji di Mesir macamana tak tahu Bahasa Inggeris, esok naik kapalterbang nak cakap apa?'.

Lebih menyedihkan terdapat juga kata-kata yang turut menghina dan memperlekehkan pelajar puteri yang memakai tudung labuh.

Menurut mudir MADI, Ustaz Zolkharnain Abidin, kejadian seumpama ini amatlah dikesali dan ini menunjukkan sikap prejudis mereka terhadap SAR.

"Ini berpunca dari sikap mereka sendiri yang memang anti kepada kewujudan sistem pendidikan di SAR," katanya.

Beliau yang juga Exco Dewan Pemuda PAS Pusat melihat penarikan balik wang perkapita kepada SAR oleh kerajaan lima tahun lalu adalah penyumbang besar kepada sikap masyarakat terhadap SAR.

"Akibatnya masih ramai yang mempunyai tanggapan negatif terhadap SAR," ujarnya.

Selain itu, beliau juga berpendapat ramai lagi di kalangan masyarakat yang masih tidak mendapat maklumat tentang perjalanan sistem pendidikan SAR.

"Ini juga berpunca dari sikap kerjaan sendiri yang terus memomokkan SAR. Akibatnya institusi pendidikan yang dulunya diasaskan oleh para ulama terus dipinggirkan dan dilupakan masyarakat," jelasnya.

No comments: