Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, April 09, 2007

"Pembangkang jadian" di Dun Perlis

Petikan Harakahdaily
KANGAR, 7 April - Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Perlis kelmarin dihangatkan dengan penggunaan istilah "pembangkang jadian" oleh Pesuruhjaya PAS Perlis, ustaz Hashim Jasin (PAS-Sanglang).

Istilah tersebut merujuk kepada wakil penyokong kerajaan Dato' Loh Yoon Foo (BN-Titi Tinggi) yang bercakap dengan nada seperti seorang wakil pembangkang.

Ustaz Hashim menggunakan istilah tersebut dalam muqaddimah ucapannya ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan.

"Saya berasa bangga hari ini kerana mempunyai seorang kawan baru yang merupakan "pembangkang jadian"," katanya.

Walaupun tidak diterima ramai termasuk Loh sendiri, namun realitinya sidang Dun kelmarin membuka mata para hadirin dengan isu yang dibawa oleh Loh.

Pada sesi soalan-soalan lisan, Loh menanyakan mengapa tempoh persidangan Dun Perlis semakin pendek dan padanya ini akan menyulitkan wakil rakyat untuk menjalankan tugas dan menafikan peluang untuk menyuarakan suara rakyat dengan sempurna.

Beliau juga ingin tahu adakah patut wakil rakyat diberikan masa yang singkat untuk berucap dan sering ditegur tentang masa berucap oleh speaker.
Dalam ucapannya juga, Loh turut bertikam lidah dengan Exco kerajaan negeri, Dato' Abu Bakar Ismail (BN-Pauh) berkaitan isu bantuan kebajikan bulanan kepada Rumah Sejahtera Kaki Bukit yang dibatalkan.

No comments: