Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, April 09, 2007

Kerajaan Umno/BN Perlis gagal bendung penyakit sosial

Petikan Harakahdaily
KANGAR, 27 Mac - Kerajaan Umno yang memerintah negeri ini sekali lagi dibuktikan gagal untuk membendung gejala tidak sihat khususnya di kalangan remaja.

Harian Metro hari ini mendedahkan wujudnya gejala tidak sihat seperti meminum minuman keras, pergaulan bebas dan menghidu gam yang berlaku di dalam kawasan semak berhampiran Pantai Sungai Baru dekat sini.

Laporan tersebut menyebut kawasan semak berkenaan dijadikan "Pub Haram" dan digunakan oleh "Mat Motor" setiap malam sebagai tempat menjalankan aktiviti yang tidak bermoral.

Ketua Penerangan PAS Perlis, Ustaz Yaakub Abu Seman melihat kejadian ini sebagai satu kegagalan kerajaan untuk mendidik rakyat khususnya golongan belia dengan pengisian ilmu yang boleh membendung gejala sedemikian.

"Jiwa mereka kosong, jadi mereka memilih untuk mengisinya dengan pelbagai aktiviti yang tidak sihat sebegini. Gejala seperti perlu dibendung dengan segera," katanya.

Tambahnya lagi, penjualan minuman keras secara terbuka di pasaraya dan kedai 24 jam di negeri ini memudahkan sesiapa sahaja termasuk muda-mudi Islam untuk membelinya.

Justeru beliau menyarankan agar kerajaan mengharamkan penjualan minuman keras secara terbuka sepertimana yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri Kelantan.

"Ambil contoh di Kelantan, penjualan arak secara terbuka diharamkan kecuali bagi premis-premis tertentu yang dibenarkan dan dengan kawalan.

"Kerajaan juga perlu menyuburkan budaya ilmu di negeri ini. Rakyat peru diberikan ilmu tentang Islam secukupnya agar mereka faham dan tahu mana yang halal, mana yang haram, dosa, pahala, syurga dan negara," sambungnya lagi.

No comments: