Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, September 03, 2007

Wajib menentang pemerintah jika mereka zalim - Mohamad Sabu

SIMPANG EMPAT, 31 Ogos - Konsep merdeka yang sebenarnya ialah mengubah amalan manusia menyembah sesama manusia kepada menyembah Allah bukan sekadar menentang penjajah, kata Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu.

Begitu juga katanya, sekiranya dulu orang putih datang ke negara ini dan membawa Islam rakyat tidak perlu melawan tetapi apabila mereka memperhambakan rakyat tempatan maka sebab itu mereka ditentang.

Katanya lagi, Islam dikembangkan dengan memerdekakan sesebuah negeri melalui konsep membawa manusia dari menyembah sesama manusia kepada menyembah Allah.

"Tentera Islam dulu masuk untuk membebaskan sesebuah negeri dari pemerintah yang zalim dan mengajak manusia menyembah Allah.

"Kalau yang memerintah itu zalim wajib ditentang".

"Macam tulah juga Umno yang memperhambakan kita dengan menutup demokrasi dan menekan kita, wajib kita melawan mereka?" katanya ketika berceramah di Kampung Sungai Padang dekat sini 29 Ogos lalu.

Menurutnya, konsep kemerdekaan sebegini lah yang tidak diajar kepada rakyat di negara ini sebaliknya sejarah kemerdekaan amat diselewengkan.

"Bila nak sambut merdeka hanya ditunjukkan pemimpin Umno sahaja sedangkan perjuangan untuk kemerdekaan sudah bermula sebelum adanya Umno mahupun PAS,"jelasnya.

Jelasnya, pejuang-pejuang kemerdekaan seperti Tok Janggut, Mat Kilau atau Dato' Bahaman dan kemudiannya Dr Burhanuddin AL-Helmy, Ustaz Abu Bakar Al-Baqir dan Ahmad Boestamam yang keluar masuk penjara tidak langsung ditonjolkan.

"Sambutan kemerdekaan seolah-olah sambutan ulang tahun Umno. Kalau diletakkan tokoh-tokoh seperti disebut tadi baru terpanggil untuk kita sambut bersama.

"Mereka inilah yang meniupkan semangat dan laungan merdeka bukannya Umno. Umno masa tu hanya sebut 'Hidup Melayu'," katanya.

Turut berceramah ialah Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin, Koordinator Badan Penggerak Demokrasi dan Mobilisasi, Anuar Tahir dan Ketua Penerangan Keadilan Perlis, Keria Senawi.

1 comment:

Anonymous said...

Jangan dok buat main wajib tu wajib ni .... naik cemuih aku!